CASELE DE ECONOMII SI COOPERATIA DE CREDIT
Economia moderna , prin
reteaua sa ramificata de agentii bancare si prin sprijinul de prevedere ,
uneori impus de experienta sociala , efectueaza o operativa si
eficienta valorificare a celor mai modeste disponibilitati banesti care
prin colectare si concentrare , devin componente puternice ale
capitalului financiar .
Experienta tarilor
dezvoltate arata clar ca volumul capitalurilor anuale mobilizate din
economiile familiilor se ridica la sume importante rivalizand
acumularile intreprinderilor . 48575jmb11tln2d
Economiile populatiei si ale intrepriderilor
(in procente din PIB)
Tabel 2.6.
Tara
|
|
SUA
|
6,56
|
2,96
|
1,36
|
1,65
|
Germania
|
9,23
|
7,85
|
4,75
|
4,36
|
Japonia
|
16,18
|
10,15
|
0,62
|
2,18
|
Franta
|
14,10
|
8,47
|
8,62
|
10,07
|
Anglia
|
8,45
|
2,89
|
14,13
|
13,82
|
Sursa : “Computers nationaux trimestriels” , no 4/1989
In aceste conditii , in
care economiile populatiei reprezinta o redutabila forta financiara ,
cand sursele unor tari se fundamenteaza pe procesul de economisire ,
devin mai pregnante cautarile privind determinantele si motivatiile
acestui proces , preocuparile pentru a influenta raportul dintre consum
si economisire , in scopul cresterii capacitatii financiare a statelor
respective , pozitia care se confrunta adesea , in unele tari , cu
preferinta pentru angajarea in comun a unei mari parti a venitului
disponibil .
De vastul proces de
economisire ce caracterizeaza economiile tuturor statelor se leaga si
existenta caselor de economii si a cooperativelor de credit .
Casele de economii
reprezinta o veriga importanta a sistemului bancar . Ele sunt fie
institutii care au ca principale atributii functionale mobilizarea
economiilor , dar si banci ale autoritatilor locale si ale institutiilor
de prevederi (detinatorilor fondurilor constituite pentru pensii si de
asigurari sociale) .
Resursele considerabile
mobilizate de casele de economii sunt in principal depozite pe termen
lung , astfel ca aceste institutii indeplinesc indeosebi un rol
unilateral de a constitui resurse si a le transfera in sistemul bancar
si pe piata capitalurilor pentru redistribuire.
Utilizarea resurselor constituite determina sensul acestor redistribuiri :
- o parte importanta a resurselor sunt folosite pentru achizitia bonurilor de tezaur . Se asigura astfel o marja de lichiditate pentru a satisface cererile de retragere a drepturilor ;
- o parte a resurselor sunt utilizate pentru mobilizarea unor efecte privind creditul pe termen mijlociu si lung (echipamente , constructii) prin institutii de credit specializate) ;
- o parte a resurselor se utilizeaza pentru achizitia de obligatiuni de stat , actiuni si participatii la capital .
Structura specifica a
activelor si pasivelor bancilor de economii este edificatoare daca ne
referim la institutiile principale din acest domeniu ce functioneaza in
SUA (tabel 2.7.) .
Institutiile de economii din SUA (iunie 1987)
Active si pasive semnificative – mld. Dolari
Tabel 2.7.
Posturi bilantiere
|
Saving and Loan Association
|
Mutual Saving Banks
|
Total bilant
|
949
|
509
|
Active
|
||
Titluri guvernamentale
|
138 (14,5%)
|
|
Credite ipotecare
|
525 (55,3%)
|
347 (68,2%)
|
Alte imprumuturi
|
286 (30,2%)
|
67 (13,2%)
|
Pasive
|
||
Depozite din economii
|
716 (75,4%)
|
378 (74,2%)
|
Sursa : “Federal Rezerve Bulletin”
Dimensiunile economisirii
in SUA pot fi apreciate prin reteaua institutiilor principale : Savings
and Loan Association in numar de circa 2900 si Mutual Savings Banks in
numar de circa 400 si uniunile de credit in numar de aproximativ 12.000
si cu un total de 16 mld. dolari , completeaza tabloul unitatilor
colectoare de economii din SUA (1987) .
Pe ansamblu , in Statele
Unite ale Americii , casele de economii si cooperativele de credit ocupa
un loc important in sistemul bancar , activele lor reunite reprezentand
pe ½ din activele bancilor comerciale si circa ¼ din activele
intregului sistem bancar .
Asemanatoare prin menirea
lor initiala , cat si prin transformarile ce le caracterizeaza , in
tarile dezvoltate mai functioneaza o serie de retele de case de economii
cum sunt cooperativele de credit larg extins in Germania , Franta si
alte tari .
Casele de economii si
cooperativele de credit ocupa in cadrul sistemului bancar un loc
important in toate tarile europene . Un caz deosebit il reprezinta RFG
unde casele de economii , impreuna cu cooperativele de credit ocupa un
loc preponderent in sistemul bancar in toate dimensiunile sale :
depozite , active , credite , numar de unitati. Acesta situatia este
reflectata in tabelul urmator :
Rolul caselor de economii si bancilor cooperatiste
in sistemul bancar al RFG (1988)
Tabel 2.8.
Depozite
|
Active valori mobiliare
|
Credite in sector bancar
|
Numar banci
|
Numar agentii
|
|
Case de economii
|
40,3
|
50,3
|
37,3
|
585
|
17.834
|
Banci cooperatiste
|
20,5
|
24,2
|
13,9
|
3.497
|
19.411
|
Ambele
|
60,8
|
74,5
|
51,2
|
4.064
|
37.345
|
TOTAL
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
4.438
|
30.853
|
Casele
de economii se afirma ca cea mai mare grupa de institutii de credit in
RFG cu un bilant total de 1500 mld. marci , 500 mld. depozite din
economii ; 527 mld. credite ; 26,2 milioane conturi de economii (mai
mult de unu pentru fiecare familie) .
Cu un potential atat de
marcant si cu o organizare proprie ramificata , casele de economii se
angajeaza in operatii ample si dificile , participand la operatii de
investitii , de bursa si internationale prin retele proprii . Astfel ,
insesi rezultatele finale sau o rentabilitate de 0,8 % fata de 0,057
(rentabilitate stabilita la banci , functie de ansamblul activelor)
pentru ansamblul sectorului bancar in 1988 , devin elocvente .
O ramura importanta a caselor de economii functioneaza sub egida organizatiilor postale .
In Japonia , spre exemplu ,
posta a devenit una din cele mai mari banci din lume in primul rand
prin volumul depozitelor care in iulie 1988 atingeau 118.000 miliarde de
yeni , reprezentand circa 20 % din toate depozitele de economii , din
totalul de 638.000 mld. yeni .
De asemenea , reteaua
postala este deosebit de ramificata si asigura o buna servire , intrucat
circa 19.000 din cele 23.673 birouri de posta efectueaza operatii cu
caracter bancar .
Si dimensiunile uriase ale
acestui potential financiar a determinat hotararea de a privatiza
sistemul de economii postale , girate in prezent de stat , prin
Ministerul Postelor si Telecomunicatiilor .
Si in Anglia posta a
reprezentat , mai mult de un secol , trunchiul pe care s-a sprijinit un
prestigios sistem de case de economii devenit (din 1969) The National
Savings Bank .
Asa cum s-a desprins din cele de mai sus , sistemul bancilor de economii s-a dezvoltat pretutindeni , in principal prin :
- investitii de stat infiintate si sprijinite de catre acesta ;
- institutii de credit cu caracter de ajutorare reciproca (mutualiste) sau cooperatiste .
In majoritatea tarilor ,
statul reglementeaza si supravegheaza activitatea de economii de regula
prin garantarea depozitelor de economii formate la aceste institutii si
aplicarea unor norme de lucru care sp protejeze pe cei ce economisesc si
sa dezvolte preferinta de a economisi .
In toate tarile , prin
lege , se promoveaza instrumente de economisire si indeosebi scheme de
economisire care sa raspunda celor mai diverse optiuni si care sa-I
atraga in special pe cei ce economisesc in sisteme regulate si
permanente .
Un exemplu il ofera
Miscarea Nationala de economii din Anglia (National Savings Movement)
care mobilizeaza in medie economii echivalente cu ½ din economiile
anuale ale intregii populatii (1986) . Aceasta ofera o larga sfera de
posibilitati de economisire sprijinite de faptul ca depozitele formate
in acest sistem sunt considerate parte a datoriei publice si prezinta
astfel garantie majora . Desfasurarea operatiunilor este facila , de
mare accesibilitate , la nivelul oficiilor postale , de regula fara
comisioane si mai ales scutite de impozite . Acest din urma aspect nu
este de neglijat in conditiile in care dobanda neimpozabila de 7 % este
echivalenta unui venit din dobanzi supus impozitelor de 9,58 % .
Schemele de economisire
oferite de Miscarea Nationala de economii cuprind in principal :
cerificatele de economii , obligatiunile cu premii , scheme
“economiseste pe masura veniturilor” si conturi NSB .
Creditele de economii ca
instrumente privilegiate de economii au o limita pe detinator si
emisiune (1000 lire) , termen de valabilitate de 5 ani si o dobanda
neimpozabila de 7 % .
O alta retea ,
certificatele de economii indexate , asigura o dobanda mai mica , de 4 %
, dar , la rambursare ,dupa 5 ani , valoarea lor normala va fi indexata
functie de indicele preturilor de consum . Initial , aceste emisiuni au
fost destinate in exclusivitate persoanelor varsnice pentru a asigura
mentinerea puterii de cumparare a economiilor .
Detinerea peste 5 ani este
incurajata prin faptul ca in continuare se bonifica o dobanda variabila
, functie de piata , in conditiile in care indexarea ramane variabila .
Obligatiunile cu premii
emise in cupiuri diferite , de la 5 lire la 10.000 lire , prezinta
avantajul ca se atribuie un numar distinct de tragere pentru fiecare
lira , astfel ca se asigura multiple sanse detinatorilor , functie de
volumul efectiv al sumei angajate in sistem . Dupa o detinere de 5 luni ,
cumparartorul obligatiilor participa la tragerile lunare , la care se
acorda premii atragatoare (unul de 250.000 lire si alte loturi , intre
care cele mai populare sunt cele de 45.000 de premii a cate 50 lire) .
Obligatiunile de depozit
emise in multipli de 50 lire se caracterizeaza prin faptul ca intregul
castig din dobanzi este platibil la rambursare , la termenul final . La
polul opus , obligatiunile de venit emise in multipli de 1000 de lire se
pun la dispozitia celor care doresc sa aiba venituri lunare din dobanzi
, care li se bonifica ca atare .
Contractele “economiseste
pe masura veniturilor” sunt convenite de regula in optiunea actiunii pe
termene de 3 sau 5 ani , timp in care titularul se obliga sa faca
depuneri lunare din salariu in sumele stabilite. La expirarea termenului
, sumele economisite si castigul din dobanzi urmeaza sa fie folosite
pentru achizitia de actiuni , de regula la intrepriderea unde lucreaza
titularul , in conditii avantajoase .
Este de mentionat ca in
alte tari , in Franta de pilda , schemele de economii contractuale sub
forma livretelor de economii , presupun depuneri regulate pe durate de 3
– 5 ani , la sfarsitul carora sumele economisite constituie premise de a
facilita titularului credite suficiente pentru a-I asigura achizitia
unei locuinte sau infiintarea unei mici intreprinderi (magazine sau
ateliere mestesugaresti) .
In sfarsit o alta varianta
in sistemul Bancilor Nationale de Economii (NSB) este aliniata
sistemului fondurilor de plasament si investitii . Conturile de
investitii , deschise detinatorilor de capital de talie mai mare ,
permit bonificarea unor dobanzi si mai mari , diferite de piata .
intrucat acestea provin din beneficiile rezultate din investirea optima a
depozitelor respective .