CUPRINS
INTRODUCERE……………………………3 – 11
CAPITOLUL I………………………………12 – 17
Statutul juridic al cetatenilor RM
CAPITOLUL II…………………………….18 – 27
Dobindirea Cetateniei
CAPITOLUL III………………………….28 – 32
Pierderea cetateniei
CPITOLUL IV…………………………….32 – 39
Conflicte de Cetatenie
INTRODUCERE
Pentru
R.M., in calitate de stat suveran si independent, este importanta teza despre
interconditionarea suveranitatii de stat a tarii si institutiei cetateniei.
Datorita faptului ca cetatenii sunt permanent sub influienta puterii de stat si
poseda o capacitate juridica completa ei sunt titulari de drepturi si
obligatiui. Astfel in ultimul timp, problema cetateniei a devenit una din cele
mai importante in societatea noastra. Aceasta se datoreaza faptului ca:
In
primul rind - nu toate popoarele care s-au eliberat comparativ recent de
dependenta coloniala au solutionat in intregimevizind statalitatea lor,
integritatea teritoriala, prin urmare exista multe probleme nesolutionate ceea
ce priveste apartinenta omului la un anumit stat sau la o parte a lui.
In
al doilea rind - destramarea sistemului socialist totalitar in mai multe tari
inclusiv in R.M., a conditionat necesitatea de a studia problema cetateniei.
O
mare importanta studierii acestei institutii a dreptului public vizeaza cele
mai importante probleme privind starea cetateniei in R.M., realizarea ei in
statutul juridic al omului, dezvaluirea esentei democratice a raporturilor
juridice constitutionale, ce exprima interactiunea oiectiva a subiecteler
" Statul - cetateanul". Rezultatele sint utilizate in practica
organelor de stat respective ale Republicii Moldova.
Pentru
prima oara in R.M., cetatenia ca institutie si categorie juridica si-a gasit
reflectarea in art. 8 al Declaratieai Suveranitatii RM din 23 iunie 1993, unde
se stabileste ca pe teritoriul RM se instituie cetatenia republicana si ca
tuturor cetatenilor RM, celor straini si apatrizi, care locuiesc pe teritoriul
RM, se garanteaza drepturile si obligatiunile prevazute de Constitutie si
legile RM, de normele si principiile umanim recunoscute ale dreptului
international.
Dupa
cite se cunoaste, orice stat are la baza sa 3 elemente constitutive:
a)
Populatia
b)
Teritoriul
c)
Autoritatea politica sau suveranitetea
Deci
se poate de afirmat ca statul este un ansamlu de indivizi reuniti intr-o
legatura nationala, locuind pe un anumit teriroriu determinat si dominat de o
putere investita cu dreptul de a formula ordine si de ale face sa fie
executate. Astfel scopul principal al statului, este apararea intereselor
generale, dupa cum spunea Hegel, ca "daca cetatenilor nu le merge bine,
daca scopul subiectiv nu le este satisfacut si si daca ei nu gasesc mijloace de
inlaturare a acestor probleme, atunci se spune ca statul nu sta bine pe
picioarele sale, deci are picioare slabe." De unde rezulta faptul ca in
stiinta dreptului constitutional, populatia isi gaseste reflectare sub aspectul
"cetateniei".
Cetatenia
reprezinta o institutie care serveste obiect de studiu a mai multor disciplini
juridice: cum ar fi dreptul international public, dreptul familial, dreptul
civil etc. Ce se explica prin faptul ca subiectii principali ii constituie
statutul si cetateanul care se afla in diferite raporturi stabilite de normele
unor sau altor disciplini economice.
Cuvintul
cetatenie provine de la latinescul „cevitas” semnificind initial idea de
cetate, portificatie – deoarece anume in asa sens era inteles statul la etape
primara. Iar mai apoi el apare pentru a deasemenea locuitorii acestora. De la
inceput, in Spania, Atena, Roma se considerau cetatenii numai cei care
participau la rezolvarea treburilor publice prin intermediuladunarilor
populare. Ulterior, prin Edieful din anul 212 de la Caracala, cetatenia era
acordata la toata populatia Imperiului Roman. Mai tirziu odata cu devenirea
romanilor si bizantinilor supusi imparatului, cetatenia isi pierde semnificatia
sa juridica.
In
epoca feudala cetatenia isi pierde comlet continutul juridic, o buna parte a
membrelor statelor fiindcalificati ca „supusi”, situatia ce presupunea foarte
multe oligatii si foarte putine drepturi. Ca regula supusii nu posedau drepturi
politice.
In
sensul modern, notiunea de cetatean a fost utilizata pentru prima data in
„Declaratia franceza privind drepturile omului si cetateanului” din 1789.
Declaratia a introdus notiunea contemporana de cetatenie lichidind supusenia,
legind-o de participarea activa a persoanei la viata politica, inzestrarea
cetatenilor cu un set de drepturi si obligatiuni, iar statul – un set de
obligatiuni fata de cetateni.
La
etapa contemporana problemele cetateniei constituie problemele cheie atit ale
dreptului international cit si ale dreptului national in general, si ale celui
constitutional public in particular.
Astfel
intr-o hotarire a Curtii Internationale de Justitie se spune ca: „Cetatenia
este o legatura juridica, care se intemeiaza pe un fapt social pe o legatura, o
solidaritate, efectiva de existenta, ineterese, sentimente, alaturi de o
reciprocitate de drepturi si obligatii. Se poate spune ca este expresia
juridica a faptului ca individul caruia este conferita... este in fapt mai
strins legat de populatia statului care i-o acorda decit a mai multor autori,
au dreptul la existenta, sint indiscutabile.
Deoarece
cetatenia nu poate fi definita fara a atrage atenetia, ca ea sa coreleze cu
reletiile economice culturale si sociale dintr-o societate, cu drepturile si
indatoriile oamenilor. Atlef cetatenia este acea calitate a persoanei fizice
care exprima relatiile permanente socila-economice, politice si juridice dintre
persoana fizica si stat, demonstrind apartenenta sa la statul dat si atribuirea
persoanei fizice de a fi titularul drepturilor si oligatiilor prevazute in
Constitutie. In Constitutia RM, adoptata la 29 iulie 1994 sint aratate un sir
de drepturi si ogligatiuni ale cetatenilor acestui stat.
De
exemplu Art. 18 al Constitutiei RM, aliniatul 2, scrie:
“
Cetatenii RM beneficiaza de protectia statului, atit in tara cit si in
strainatate.”
Art.
27, aliniatul 2:
“
Oricare cetatean al RM ii este asigurat dreptul de a-si stabili domiciluil, sau
residentia in orice localitae in tara, de a iesi, de a emigra si de a reveni in
tara.”
Art.
55 al Constitutiei RM:
“Oricare
cetatean isi are obligatia fata de stat si fata de societate, acesta deriva din
drepturile si ogligatiunile garantae.”
La
fel referitor la probleme ce tin de cetatenia ne vine in ajutor legea cu
privire la cetatenie.
Art.
1 a prezentei legi proclama urmatoarele:
“Cetatenia
RM determina relatii politice si juridice permanente dintr-o persoana fizica si
statul RM care isi gasesc expresia in drepturile si obligatiile lor rciproce.”
Astfel
relatiile politice se manifesta prin faptul ca, cetateniistatului fiind
integrati in marea colectivitae care poarta denumirea de popor, sint exponenti
ai suveranitatii nationale. Numai cetatenii RM, in baza articolului 2 din
Constitutie, pot participa la exericatarea suveranitatii in mod direct prin
referendum sau in mod indirect prin organele sale reprezentative. Numai
cetatenii RM (art. 39 al Constitutiei) au dreptul de a participa la
administratia treburilor publice nemijlocit, precum si prin reprezentantii lor,
oricarui cetatean li se asigura potrivit legii o functie publica.
Reltiile
juridice au un dublu continut:
In
primul rind relatiile juridice reflactate pe plan extern se pastreza si se
prelungesc oriunde s-ar afle persoana. Cetatenii RM se bucura de protectia
statului putrivit articolului 5 al legii cu privire la cetatenie care prevede
apararea de catre stat a cetatenilor sai.
Art
5. Apararea de carte stat a cetatenilor sai.
1.
Statut este responsabil in fata cetatenilor sai, iar cetatenii RM sint
responsabili in fata statului.
2.
Cetatenii RM beneficiaza de apararea si protectia statului lor si nu pot fi
extradati.
3.
Pe teritoriul altui stat cetatenii RM beneficiaza de apararea si protectia
statului RM.
4.
Statul, reprezentantele diplomatice si institutiile sale consulare, precum si
persoanele lor oficiale sint obligate sa ia masuri pentru ca cetatenii RM sa
aiba posibilitatea de a se bucura in intregime de toate drepturile, acordate de
legislatia tarii de rezidenta, de tratele internationale, la care RM si statul
de rezidenta sint parti, de cutumele inetrnationale, sa apere in modul
stabilirii legislatiei drepturile si interesele lor, ocrotita prin lege iar in
caz de necesitate sa contribie la restabilirea drepturilor incalacate ale
cetatenilor ale RM.
In
al II-lea rind legatura juridica a cetateanului cu statul se exprima si prin
categoria de subiect al raportului juridic ce trebuie inteles ca cetatenii sint
participanti la raporturile juridice si deci au calitatea de a fi titulari de
drepturi is obligatii.
Legea
la fel stabileste caror persoane li se atribuie aparenta la cetatenia RM. Astfel
conform art.2 al legii mai sus numite, cetatenii di RM sint:
I.
Persoanele care
pina la 28 iunie 1940 au locuit pe teirtoriul Basarabiei, nordului Bucovinei,
tinutul Herta si R.A.S.S.M. si urmasii lor daca la data adoptarii prezentei
legi domiciliau pe teritoriul RM.
II.
Persoanele care s-au nascut pe teritoriul republicii
sau macar unul din parinti, bunei s-a nascut pe teritoriul sus numit si daca nu
sunt cetateni ai altui stat.
III.
Persoanele casatorite pina la 23 iunie 1990 cu
cetateni ai RM sau cu urmasi ai acestora si persoanle care s-au reintors in
tara la apelul Presedintelui RM sau a Guvernului RM
IV.
Alte persoane care, pina la adopterea Declaratiei
suveranitatii RM inclusiv data adoptarii ei, 23 iunie 1990, au avut loc de trai
permanent pe teritoriul RM si loc permanent de munca sau o alta sursa legala de
existenta. Aceste persoane se vor decide
singure referitor la cetatenie in timp de 1 an de zile.
V.
Persoanele care au dobindit cetatenia RM in
conformitate cu prezenta lege.
Problemele
legate de recunoasterea cetateniei, in fond, nu trezesc noi dificultati. Pentru
statele exsovietice, Tarile Baltice, RM, s-a dovedit de a fi o problema de mari
discutii, deoarece politica sovietica a fostului regim a fost indreptata spre a
simila toate notiunile si a crea o noua comunitate denumita “Homo sovieticus”.
In
procesul adoptarii legii cu privire la cetatenie au existat multe variante cine
poate fi cunoscut ca cetatean a RM si aceste veriante, pe alocuri sint
contradictorii. De exemplu o varianta care stabilea un cens de domicilui de pina
la 50 de ani si viciversa, asa numita varianta “zero” sustinuta de A.Arseni.
Discutiile
publice si dizbaterile in presa la care au participat savanti, politicieni si
cetateni s-au purtat aproape un an de zile, inclusiv si dupa 5 iunie 1991, data
adoptarii legii in a doua lectura.
Parlamentul
acceptind argumentele bazate pe normele si pricipiile unanum recunoscute ale
dreptului international a adoptet varianta “zero” demonsrtind inca o data
caracterul democratic al tarii, toti cei care au locuit pe teritoriul RM pina
la 23 iunie 1990.
CAPITOLUL I
Statutul Juridic al cetatenilor RM
Transformarile
democratice in decursul edificarii unui stat de drept a determinat efectiv
necesitatea reconsiderarii valorilor valorilor reinterpretarii multor teze,
concluzii si conceptii teoretice , ce pareau intangibile in trecut, in baza
sporirii potentialului intelectual din Moldova, cit si din alte tari care au
pornit pe o cale democratitica de dezvoltare. In acest proces s-a pus temelia
unor procese de baza calitatii noi de solutionare a problemelor ce vizeaza
drepturile omului si cetateanului umanim recunoscute conceptia statului juridic
al cetateanului, personalitatii.
In
general putem formula, structura statului juridic o contituie:
I.
Cetatenia ca baza juridico-politica a statului
personalitatii.
II.
Unitate permanenta a drepturilor ,libertatilor ,
obligatiunilor inseparabile de personalitate si acordate tuturor cetatenilor pe
baza de egalitate, prevazute prevazute in constitutie si in alte acte
normative.
III.
Garantiile juridice
si ralizarea lor
Sensul
statului juridic consta in exercitarea lui de catre personalitate, pentru care
este necesar ca personalitatea sa fife capabila sa obtina drepturile si
obligatiunile din arsenalul statului precum si la actiuni voletiv-active si
constiencioase, orientate la dobindirea drepturilor subiective si obligatiilor
in raporturi juridice concrete, la exercitarea ,suspendarea si apararea lor.
In
ceea ce priveste egalitatea femeil;or cu barbatii prezinta un interes imens, in
conferinta regionala desfasurata la Chisinau la 18-19 mai 1995, la care au
participat reprezentanti din 25 de tari din Europa de Est si de Vest, tarile
C.S.I. si China. In raporturile si lucrarile de cuvint, in fond s-au contura
fapte de descriminare a femeilor in deosebi in domeniul vietii legislative,
administrative, social-politice. Foarte putine femei sint reorezentate in
Parlament, si practic deloc in Guvern.
Privitor
la cetatenie este csris si in Codul Civil al RM. In dreptul civil se atrage mai
mult atentia asupra cetateanului ca persoana fizica. Dupa cite s-a mentionat
mai inainte cetatenii dispun de drepturi si obligatii care sunt nnumite
capacitatea juridica a cetatenilor.
Capacitatea
juridica este compusa: capcitatea de folosinta si de exercitiu, care este expusa
in Codul Civil al RM, de exemplu art. 9.
Capacitatea
de folosinta incepe de la nasterea cetateanului si inceteaza odata cu moartea
acestuia. Ceea ce insemna ca capacitatea de folosinta a cetatenilor este
determinata prin lege.
Capacitatea
de folosinta a cetatenilor este caracterizata prin:
I.
legalitate – legalitate de folosinta se exprima prin
caracterul abstract al acesteia prevazut de lege. Acest fapt, este ratat deci
de art 9 al Codului Civil RM.
II.
egalitatea – egalitatea de folosinta a cetatenilor se
exprima prin faptul ca atit art 9 C.C. RM, cit si alte articole este prevazut
ca toti cetatenii RM indiferent de gen, rasa, dispun de drepturi egale.
III.
Iliamabilitate – ea se exprima prin faptul ca
capacitatea de folosinta a cetatenilor nu poate fi obiectul renuntarii totale
sau partiale de la ea.
IV.
Intangibilitaea – ea se exprima prin aceea ca nimeni
nu are dreptul inafara de prevederile legii sa lipseasca sau sa limiteze
capaciotatea de folosinta a cetatenilor. Aceasta
particularitate reeiese si din continutul art. 12 CCRM.
Continutul
capacitatii de folosinta se exprima prin totalitatea de drepturi si obligatii
prevazute de toate instantele legislative. Aceasta este demonstrata de art 10
CCRM.
Spre
deosebire de capacitatea de folosinta, capacitatea de exercitiu a cetatenilor
apare mai tirziu si anume la atingerea virstei de 18 ani.
Obligatii
necersare realizarii interesor generale ale statului inscrise in contextul
constitutiei si obligatorii pentru a fi indeplinite.
Constitutia
RM prevede 5 indatorir fundamentale indespensabile legate de drepturi si
obligatiile cetatenilor care au urmatorul continut:
1. Art.55 “fixeaza
exercitarea in sistem a drepturilor si obligatiilor”, ceea ce obliga cetatenii
sa respecte indatoriile fata de stat si de societate, fata de drepturile si
interesele legitime si demnitatea altor cetateni, altfel spus se legifireaza
formula: “drepturile ficaruia se termina acolo unde incep drepturile altuia”.
2. “Devotamentul fata
de tara” (art.56 Constitutia)
3. “Apararea Patriei”(art.57)
– este o datorie sfinta a fiecarui cetatean.
4. “Contribuirea
financiara prin impozite si taxe la cheltuielile publice”(art.58).
5.
“Protectia
mediului inconjurator”(art.59).
4. Cetatenia unica este o consecinta
a statului unitar.
Art.6
din Lege stabileste ca cetateanul RM nu poate fi cetatean al altui stat, ceea
ce trebuie inteles ca pe teritoriul RM nu se admite cetatenie dubla cu exceptia
unor cazuri prevazute de lege.
Prin
urmare, legislatia admite cazurile cind un cetatean al RM va fi concomitent si
cetatean al altui stat. Pentru aceasta este necesar un acord al RM cu alte
state, care ar contine asemenea prevederi. La momentul de fata RM nu a incheiat
asemenea acorduri cu nici un stat.
5. Unitatea familiei si cetateniei prevazuta de art.11 al Legii inseamna ca
incheierea casatoriilor mixte (dintre un cetatean(ca) al RM si un cetatean
strain sau o persoana fara cetatenie) cit si desfacerea unei asemenea casatorii
nu afecteaza cetatenia sotilor.
6. Retragerea cetateniei unuia dintre soti nu produce nici un efect asupra
cetateniei statului si a copiilor persoanei careia i s-a retras cetatenia.
Art.23 al Legii – Lege cu privire la cetatenie:
“Cetatenia RM poate fi retrasa in cazuri exceptionale in baza unei
hotariri a presedintelui RM referitoare la o persoana care:
·
a dobindit cetatenia RM in mod fraudulos;
·
s-a inrolat in fortele armate ale unui stat strain;
·
s-a angajat intr-o functie publica a unui alt stat
fara stirea si consimtamintul organelor de resort ale RM;
·
a dobindit cetatenia altui stat cu care RM nu are
incheiat un tratat care prevede cetatenia dubla si nu renunta in termen de 6
luni la cetatenia altui stat
7. Obtinerea cetateniei.
Se
cunosc 2 principii de baza de primire a cetateniei:
“de
singe” si de “sol” (art.10 al Legii cu privire la proprietate). In conformitate
cu “dreptul de singe” cetatenia copilului este determinata de cetatenia
parintilor, iar in conformitate cu “dreptul de sol” cetatenia se acorda conform
locului de nastere.
CAPITOLUL II
DOBINDIREA CETATENIEI
Temeiurile
dobindirii cetateniei Republicii Moldova sunt prevazute in capitolul II al
Legii si pot conventional fi divizate in 2 mari moduri de dobindire a
cetateniei:
a.
de drept;
b. prin efectul unui
act juridic.
I. Dobindirea cetateniei de drept prevede cea mai modalitate de dobindire a
cetateniei prin nastere. Dobindirea cetateniei prin nastere
urmeaza in general una din cele 2 principii:
1.
“jus sanguinis”
(dreptul singelui)
2. “jus soli” sau “jus
loci” (dreptului sau locului)
Primul
principiu “jus sanguinis” este utilizat pe tot continentul
european si in multe alte state ale lumii inclusiv RM, si prevede ca copilul
obtine automat cetatenia parintilor sau a unuia din parinti daca acestia au
cetatenie diferita.
Al
doilea principiu “jus soli” prevede acordarea cetateniei
persoanei care s-a nascut pe teritoriul (pe pamin, solul) statului respectiv si
nu depinde de cetatenia pe care o detin parintii.
De
exemplu: Legislatia Braziliei stabileste ca cetatean brazilian este fiecare
nascut pe teritoriul Braziliei. Dupa acest principiu se stabileste cetatenia
multor state din Amrica Latina, Israel, Marea Britanie, SUA.
Exista
unele tari – SUA, Anglia, India, Elvetia – utilizeaza sistemul mixt pentru a
putea acorda cetatenie copiilor nascuti pe teritorii straine de la parinti care
detin cetatenia statului respectiv, deci prin imbinarea acestor doua
principii..
Art.10
din Legea cu privire la cetatenie stabileste pentru Republica Moldova regula
“jus sanguinis”fixind ca:
“Copilul
nascut pe teritoriul RM din parinti cetateni ai RM, este si el cetatean al RM”.
Cetatenii
ai RM sunt de asemenea cei care:
·
s-au nascut pe teritoriul RM chiar daca numai unul din
parinti este cetatean al RM;
·
s-au nascut peste hotarele RM si ambii parinti sau
numai unul dintre ei este cetatean al RM;
·
s-au nascut pe teritoriul RM din parinti apatrizi;
·
s-au nascut pe teritoriul RM din parinti ce au
cetatenia altor state daca aceste state nu le acorda cetatenia lor.
Copilul
gasit pe teritoriul RM este cetatean al RM, daca nici unul din parinti nu este
identificat. Ar fi bine de mentionat faptul ca in acest caz fata de copilul
gasit pe teritoriul RM se aplica principiul “jus soli”.
II. Dobindirea cetateniei, prin efectul unui act juridic cuprinde mai multe modalitati
prevazute de lege si are loc.
Astfel,
conform art.9 al Legii, cetatenia RM poate fi dobindita prin:
·
prin infiere
(adoptiune);
·
prin repatriere;
·
la cererea
persoanei;
·
prin reintegrare;
1.
Dobindirea
cetateniei prin infiere
Acest
mod de dobindire a cetateniei este stabilit de articolul 11 al Legii cu privire
la cetatenie, care prevede ca copilul cetatean strain sau fara cetatenie
dobindeste cetatenia RM prin infiere, daca infietorii sunt cetateni ai RM, iar
infiatul n-a implinit virsta de 16 ani.
Legea
la fel prevede ca daca unul din infietori este cetatean al RM, iar altul –
persoana fara cetatenie, copilul devine cetatean al RM. Insa in cazul cind
parintii infietori au diferite cetatenii, intre ei trebuie sa aiba loc o
intelegere, in cazul dat, conform legii copilul devine cetatean al RM in urma intelegerii.
Aceasta formula dupa parerea mai multor autori nu este destul de explicita si
corecta, deoarece in urma intelegerii copilul poate intra in posesia uneia
dintre cetatenii pe care o detin parintii. In cazul cind infietorii nu cad de
acord asupra cetateniei copilului, cazul va fi solutionat de instanta de
judecata tinind seama de interesele acestuia. In cazul cind copilul a implinit
virsta de 14 ani, se cere consimtamintul lui sau, altfel spus, el poate alege
cetatenia unuia din infietori.
La
fel, articolul 11 al prezentei Legi, mentioneaza faptul ca copilul cetatean
strain sau fara cetatenie, infiat de soti unul dintre care este cetatean al RM
iar celalalt apatrid, copilul devine cetatean al RM.
Daca
infierea se face de catre o singura persoana, iar aceasta este cetatean al RM,
minorul dobindeste cetatenia infietorului. Pe linga aceasta, Legea cu privire
la cetatenie prevede faptul de pastrare a cetateniei RM a copilului, in cazul
infierii lui (art.12 al Legii).
“Copilul
cetatean al RM infiat de un cetatean strain sau de soti dintre care unul sau
ambii sunt cetateni straini, isi poate pastra cetatenia RM”. Aceasta lege
(norma) a fost introdusa prin legea nr.1259-XIII din 16 iulie 1997.
Art.13
al prezentului act prevede faptul ca:
“Copilul
cetatean al RM care se afla sub tutela sau curatela cetatenilor RM, si ai carui
parinti sau un parinte locuiesc pe teritoriul RM, renunta la cetatenia RM si nu
participa la educarea lui isi pastreaza cetatenia RM.
2. Dobindirea cetateniei prin repatriere
Repatrierea
inseamna reintoarcerea in tara a celor care in virtutea unor consecinte s-au
stabilit cu traiul in alte state. Pentru RM acest mod de dobindire a cetateniei
este legat de evenimentele din 1940 cind in urma eliberarii si integrarii
fortate in componenta U.R.S.S. unele persoane au fost nevoite sa paraseasca
teritoriul natal, altii au fost deportati in GULAG-urile sovietice si nu s-au
repatriat pina in prezent.
In
baza prevederilor art.14 alin.1,persoanele care au fost expulzate sau care au
parasit teritoriul, incepind cu anul 1940, precum si copiilor si nepotilor lor,
li se rezerva dreptul la cetatenia RM. Aliniatul 2 al aceluiasi articol
stabileste ca alti originari din Moldova pot fi recunoscuti cetateni ai RM in
cazul in care ei se stramuta in RM.
Din
cele expuse mai sus, se poate trage concluzia ca persoanele vizate in primul
aliniat po dobindi cetatenia RM raminind cu domiciliul in afara RM, cu conditia
sa nu nimereasca sub actiunea art.6 – cetatenie dubla.
Privitor la cetatenie dubla (dipatritizmul) – aflarea concomitenta in cetatenie a
doua sau mai multe state apare in cazul unei coliziuni la aplicarea legilor
privind dobindirea cetateniei. De exemplu in practica internationala se cunosc
cazuri cind copilul nascut pe teritoriul unui stat, care aplica dreptul
pamintului “jus soli” sau “jus loci” (Cili) la parintii cetateni ai statului
care aplica “dreptul singelui” (jus sanguin - Finlanda), primeste din momentul
nasterii cetatenie dubla. Legislatia RM prevede faptul ca cetateanul RM nu
poate fi cetatean al altui stat decit in cazurile prevazute de tratatele
interstatale.
Ca
de obicei, acordarea cetateniei prin repatriere se aplica celui care a
detinut-o mai inainte, indiferent prin ce mod, prin legea singelui sau prin
alta modalitate. Prin urmare, repatrierea presupune revenirea unui grup de
persoane (refugiati, persoane transferate, prizonieri) in tara cetateniei lor
sau in tara de apartinenta internationala – o forma specifica de stramutare
pastrind si dreptul de a alege cetatenia. Dupa cel de-al doilea razboi mondial
deosebit de acut s-a conturat problema repatrierii persoanelor transferate si a
refugiatilor, intoarcerea rapida in Patrie. Repatrierea se efectueaza pe larg
si dupa destramarea URSS. Pentru RM situatia se complica, deoarece pina 1940 nu
exista cetatenie a RM, majoritatea populatiei detinind cetatenia Romaniei,
astfel se explica acordarea cetateniei romane prin repatriere cetatenilor RM
care pot dovedi legatura prin efectul cetateniei cu statul roman. Privitor la
problema repatrierii in statul roman au aparut unele mari probleme, cauzate de
aparitia marilor divergente datorita faptului ca RM nu permite dubla cetatenie.
Pe de alta parte acesta este dreptul oricarei persoane, de a-si dobindi
cetatenie romana, numai cu scopul ca poate dovedi cu diferite acte ca stramosii
sai au fost cetateni ai statului roman, deci au locuit pe teritoriul roman pina
in 1940.
Unii
politicieni pina in prezent isi dau prea bine seama ca multi cetateni ai RM isi
dobindesc cetatenia statului roman, si cu acest scop isi pierd bratele de
munca. Acordarea cetateniei Romaniei tine doar numai de statul roman, dar nu si
al RM. Cetatenii care sunt totodata si cetateni ai statului roman si cetateni
ai RM, au in statutul sau juridic indeplinirea tuturor obligatiilor fata de
stat si sa se conduca de legislatia acestui stat in care se afla. Deci, dupa
cum se observa, aceasta reprezinta o problema destul de mare si care trebuie
rezolvata fara incalcarea drepturilor cetatenilor. Aceasta ne demonstreaza
faptul ca legislatia RM trebuie revazuta si coordonata cu unele tratate
internationale pentru evitarea aparitiei neintelegerilor dintre cetateni.
In
concluzie trebuie de mentionat faptul ca, in RM, nu trebuie confundat faptul ca
la baza dobindirii cetateniei prin repatriere sta nu cetatenia pierduta, ci
faptul domicilierii pe teritoriul respectiv.
Declaratia
cetateniei se efectueaza in ordinea dispozitiva conform unei decizii a
organelor competente ale statului.
3. Dobindirea cetateniei la cerere
Acest
mod de dobindire a cetateniei se aplica cetatenilor straini sau persoanelor
fara cetatenie, care manifesta dorinta de a obtine cetatenia unui stat anumit.
Privitor la persoanele fara cetatenie putem spune ca se numesc apatrizi.
Persoanele
care doresc sa primeasca cetatenia RM, trebuie sa indeplineasca conditii
prevazute de Lege cu privire la cetatenie a RM si anume art.15 al Legii.
Prezenta
Lege mentioneaza faptul ca:
·
“Desi persoana nu s-a nascut pe acest terotoriu,
domiciliaza aici permanent cel putin ultimii 10 ani, sau in cazul in care este
casatorit cu un cetatean al RM si de cel putin 3 ani sau care a venit sa
domicilieze la parinti sau copii (inclusiv infietori sau infiati) care sunt
cetateni ai RM si care locuiesc pe teritoriul RM cel putin 3 ani”
In
practica internationala privitor la dobindirea cetateniei prin acordarea la
cerere se cunoaste ca toate popoarele aplica neaparat cazul cu domiciliul ,
numai ca fiecare in parte stabileste termenul ei. De exemplu in Bulgaria,
Polonia, Romania, cazul de domiciliu este de 5 ani, in Elvetia, Norvegia si RM
este de 7 ani, in Irlanda 9 ani, iin Sainte-Marino 20 ani.
·
Are asigurate mijloace legale de existenta pe
teritoriul RM.
Acest aliniat atrage atentia asupra faptului ca persoana in cauza
trebuie sa dispuna de toate conditiile acestui articol, adaugind si faptul ca
acest individ sa se afle pe teritoriul RM legal, avind toate documentele pentru
a-i confirma acest fapt.
·
Cunoaste limba de stat in masura suficienta pentru a
se integra in viata sociala a republicii.
Aceasta
ne vorbeste despre faptul ca odata ce esti cetatean al RM, trebuie sa-ti
cunosti limba care este obligatorie pentru toti, deoarece odata cu faptul
cunoasterii limbii apare posibilitatea rezolvarii unr probleme sociale
(angajarea la lucru, votarea, etc.)
·
Cunoaste bazele
constitutiei RM
Deoarece,
normele inserate in baza unei constitutii, sunt norme fundamentale care
reglementeaza cele mai inalte cerinte politice, sociale, economice, juridice
din stat.
·
Dovedeste prin comportarea sa si atitudinea sa atasata
fata de statul si poporul RM (ceea ce s-a vorbit mai inainte).
·
Renunta la cetatenia altui stat, daca o are.
Aceasta
se explica prin faptul ca este interzisa dubla cetatenie.
·
Persoana careia i se acorda cetatenia RM depune in mod
obligatoriu “juramintul de credinta” fata de RM.
“Juramintul de credinta” are
urmatorul continut:
“EU (urmeaza numele, prenumele) jur
sa fiu cetatean devotat RM, sa respect cu sfintenie Constitutia si celelalte
legi ale ei, sa nu intreprind nimic ce i-ar lega interesele, integritatea si
prestigiul”.
Acest
juramint se depune la data primirii actelor ce confirma cetatenia RM.
Conditiile
enumerate pot fi considerate atit bariere de protectie a cetateniei RM, cit si
modalitatea de stabilire a legaturii politico-juridice dintre stat si persoana
a drepturilor si obligatiilor reciproce.
De
la stat la stat aceste conditii pot fi mai multe sau mai putine, mai simple sau
mai cimplicate, in dependenta de mai multi factori de ordin social, economic si
politic prin care isi gasesc o justificare (a se vedea art.26, 27, 29, 31)
Art.26 al Legii mentioneaza:
“Cererile privind cetatenia RM se adreseaza Presedintelui RM prin
intermediul organului Ministerului Afacerilor Interne al republicii la
domiciliul petitionarului, iar in cazul persoanelor cu domiciliul permanent
peste hotarele republicii prin intermediul reprezentantelor diplomatice sau
institutiilor consulare ale RM. Persoana care are cetatenia altui stat este
obligata sa prezinte actul care dovedeste renuntarea la cetatenia straina.”
Art.27 al Legii mentioneaza:
“Cererile privind dobindirea si redobindirea cetateniei RM sau
renuntarea la aceasta cetatenie se examineaza conform cererii scrise a
petitionarului. Cererile privitoare la persoanele care nu au implinit virsta de
16 ani se examineaza la demersul reprezentantilor lor legitimi, legalizat la
notariat, iar peste hotarele republici la reprezentatntele diplomatice sau la
institutiile consulare ale RM.
La depunerea cererii de dobindire, redobindire a cetateniei RM sau de
renuntare la ea, scrise in numele copiilor in virsta de 14-16 ani este
obligatoriu consimtamintul lor, exprimat in scris, si legalizat la notariat,
iar peste hotarele republicii la reprezentantele diplomatice sau la
institutiile consulare ale RM.
La depunerea cererilor privind renuntarea copilului minor la cetatenia
RM, unul dintre parintii caruia ramine cetatean RM, trebuie sa fie exprimata
atitudinea acestui parinte fata de renuntarea copilului minor la cetatenia RM.
Astfel de cereri trebuie sa fie legalizate la notariat, iar peste hotarele
republicii la reprezentantele diplomatice sau la institutiile consulare ale
RM.”
Art.29 al Legii mentioneaza:
“Comitetele executive ale Sovietelor raionale, orasenesti de deputati ai
poporului din Republica Moldova sau reprezentantele diplomatice sau
institutiile consulare ale republicii sunt obligate sa primeasca toate cererile
si reclamatiile privind cetatenia RM, prezentate, de regula, personal de
petitionar sau, din motive intemeiate, expediate prin posta sau alte persoane.
Organele care primesc astfel de cereri aduna date despre persoana
petitionarului, fac asupra datelor un aviz argumentat. Ministerul Afacerilor
Interne al RM, Ministerul Afacerilor Externe al RM si Comitetul pentru
Securitatea Statului al RM expediaza Presedintelui RM avizele lor asupra
cererilor sau propuneri privind persoana petitionarului si alte materiale
necesare rezolvarii problemei cetateniei lui.
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale al RM prezinta Presedintelui RM
un aviz argumentat asupra ratiunii acordarii petitionarului a cetateniei RM sau
reintegrarii lui in cetatenia RM, precum si asupra posibilitatii plasarii lui
in cimpul muncii, acordarii de locuinta, etc.”
Art.31 al Legii mentioneaza:
“Pentru examinarea prealabila a problemelor cetateniei RM, pe linga
Presedintele RM se creaza o Comisie pentru problemele cetateniei. Ei i se
atribuie si examinarea in prealabil a materialelor privind acordarea de azil
politic cetatenilor straini, elaborarea de propuneri in aceste probleme la
fiecare cerere depusa pentru a fi prezentate Presedintelui RM.
Modul de organizare a activitatii Comisiei pentru problemele cetateniei
se stabileste printr-un regulament aprobat de Presedintele RM.”
4. Dobindirea cetateniei prin reintegritate.
Trebuie
facuta deosebirea dintre reintegritate si repatriere. Deoarece reintegritatea
prevede posibilitatea dobindirii cetateniei de catre persoanele care au
domiciliat pe teritoriul actual al RM pina in 1940 si dupa acest an, iar repatrierea
se ferera la persoanele care au avut anterior cetatenia RM. Prin
urmare, trebuie de inteles ca reglementarile de la art.17 din Lege se refera la
persoanele care au avut calitate de cetatean al Republicii, incepind cu anul
1990, anul cind a fost adoptata Legea cu privire la cetatenie.
Unii
autori considera ca reintegritatea se refera la cei care au domiciliat pe
teritoriul RM la data de 28.06.1940, deoarece art.2 din Lege ii considera
automat cetateni. Aceasta teza este respinsa de alti autori ca de exemplu
I.Vrabie, I.Popa, care considera ca intre repatriere si reintegritate exista o
deosebire de continut si de forma. Cei care au parasit teritoriul actual
incepind cu anul 1940, fiind considerati de art.2 cetateni, vor dobindi
cetatenie in baza art.14 indeplinind unele conditii (sa nu fie cetatean al
altui stat). Cei care au parasit teritoriul RM dupa 1990 si care au deja
calitate de cetatean si doresc sa o redobindeasca, o vor obtine in conformitate
cu art.17:
“Persoana care a avut anterior cetatenia RM poate fi reintegrata la
cerere in cetatenia RM.Reintegrarea in cetatenia RM se autorizeaza in mod
individual de catre Presedintele RM”.
5. Temeiul refuzului de acordare a cetateniei
Datorita
faptului ca cetatenia este o institutie cu semnificatii politice si juridice se
cere a fi protejata deoarece cei care o detin, trebuie sa fie dovada de onoare,
demnitate, fidelitate fata de tara, calitati inerente in stabilirea
obligatiilor reciproce intre state si cetatenii acestuia. Evident statul nu-i
poate proteja, sau lua sub protectia lui pe cei care desfasoara o activitate imp[otriva
statului sau care sunt implicati in activitatea terorista. Din aceste
considerente art.20 din Lege stabileste ca:
“Cetatenia nu poate fi acordata persoanelor care:
·
Au fost condamnate la privatiune de libertate pentru
infractiuni premeditate si au antecedente penale sau se afla sub urmarire
penala la momentul examinarii cererii;
·
Au participat
la represalii;
·
Au savirsit crime internationale, militare sau crime
impotriva umanitatii;
·
Atita vrajba nationala sau rasiala, raspindesc ideile
fascizmului, sovinismului sau stalinismului;
·
Desfasoara o activitate ce pericliteaza securitatea
statului, ordinea publica, sanatatea si moralitatea populatiei;
·
Cheama la schimbarea sau rasturnarea prin vilolenta a
orinduirii sociale, consfintite de Constitutia RM;
·
Sunt implicate in activitate terorista;
·
Sunt cetateni ai unui alt stat.
CAPITOLUL III
PIERDEREA CETATENIEI.
Declaratia
Universala a Dreptului omului stabileste ca “Nimeni nu poate fi lipsit in
mod arbitrar de cetatenia sa si de dreptul de a-si schimba cetatenia” (art.15
al Declaratiei). Ceea ce demonstreaza ca aceasta institutie (cetatenia) are un
caracter permanent al legaturii politico-juridice dintre stat si cetatean, insa
in realitate in viata cotidiana a cetatenilor pot interveni unele situatii in
care aceasta legatura se va rupe. Legea, si anume art.21 stabileste ca:
“Cetatenia
Republicii Moldova se pierde prin:
·
Renuntare la
cetatenia RM;
·
Retragerea
cetateniei RM.”
Renuntarea la cetatenie este si un
drept fundamental al omului, dar nu trebuie uitat faptul ca aceasta renuntare
poate fi respinsa de catre stat. De exemplu cererile nu pot fi satisfacute atita timp cit cetateanul
respectiv isi executa (satisface) serviciul militar sau este condamnat la
privatiune de libertate si se afla in locurile de detentie. Acest fapt este
demonstrat de art.22 al Legii:
“Cetateanul
RM poate renunta la cetatenie in modul stabilit de legislatia RM.
Renuntarea la cetatenie a copilului cetatean al RM infiat de cetateni
straini poate fi acceptata la demersul acestora, cu conditia ca lui i se va
acorda cetatenia infietorilor.
Cererea de renuntare la cetatenia RM poate fi respinsa in cazul daca
persoana care a depus cererea domiciliaza sau doreste sa domicilieze permanent
intr-o tara cu care RM nu are incheiate contracte privind acordarea asistentei
juridice., ori are obligatiuni neonorate fata de persoane fizice sau juridice,
fata de stat, care rezulta din temeiurile stabilite de legislatia RM.
Renuntarea la cetatenia RM nu se accepta persoanelor care:
·
La momentul examinarii cererii se afla sub ancheta
penala sau au fost condamnate prin sentinta instantei judecatoresti;
·
Au primit ordin de chemare sau se afla in serviciul
militar in termen sau alternativ.”
Retragerea cetateniei in RM, este primita ca o sanctiune grava care este aplicata de catre
stat, celor persoane care au incalcat unele obligatii prevazute de lege. Astfel
cetatenia se poate retrage conform articolului 23 al Legii:
“Cetatenia RM poate fi retrasa in cazuri exceptionale in baza unei
hotariri a Presedintelui RM referitoare la o persoana care:
·
A dobindit cetatenia RM in mod fraudulos;
·
S-a inrolat in fortele armate ale unui stat strain;
·
S-a angajat intr-o functie publica a unui alt stat
fara stirea si consimtamintul organelor de resort ale RM;
·
A dobindit cetatenia altui stat cu care RM nu are
incheiat un tratat care prevede cetatenia dubla si nu renunta in termen de 6
luni la cetatenia acestui stat;
Retragerea cetateniei RM nu produce nici un efect asupra cetateniei
sotului si copiilor persoanei careia i s-a retras cetatenia.”
Analiza
dispozitiei din lege ridica unele intrebari si cere unele explicatii. De
exemplu poate fi retrasa cetatenia obtinuta prin “jus sanguinis” ? Daca da,
atunci ce-i de facut cu cetateanul respectiv mai departe, poate fi el prescris
in propria tara?
Exista
o regula generala care nu si-a gasit loc in actele noastre juridice, ea
stabileste ca cetatenia nu poate fi retrasa acelui ce a dobindit-o prin nastere.
Aceasta regula isi are existenta si in legislatia noastra dar se deduce prin
colaborarea a mai multor articole, atit din constitutie cit si din alte legi.
De exemplu, daca un cetatean a savirsit o infractiune grava impotriva statului
el este pedepsit conform legislatiei in vigoare. Deci, prevederea art.23 poate
fi aplicata numai cind cetateanul care a savirsit faptele mentionate se afla in
afara frontierei tarii.
Pe
teritoriul tarii cetatenia se poate retrage numai celui care a obtinut-o in mod
fraudulos (casatoria fictiva, falsificarea datei sosirii in tara, etc.). La fel
ar fi foarte binevoit faptul de a minti in privinta problemei daca, cei care
dispun de cetatenie dubla au incalcat legea si daca trebuie sanctionati.
Intr-adevar,
art.18 din Constitutie spune ca cetatenii RM “nu pot fi cetateni ai altor
state” decit in cazurile prevazute de acordurile internationale la care RM
are parte. Acelasi lucru este fin art.16 al Legii “cu privire la cetatenie”.
V.Popa
considera ca ar fi fost corect, daca pe teritoriul RM nu s-ar permite dubla
cetatenie, deoarece aceasta tine de acordarea cetateniei ce constituie o
problema interna a statului respectiv. Cetatenia trebuie acordata unei persoane
care detine cetatenia altui stat.
Unele
state prevad posibilitatea cetateniei duble (Romania-prin decretul legii
nr.137/1990) si nimeni nu-i poate reprosa aceasta actiune, deoarece reprosul ar
fi considerat un amestec in activitatea interna a statului. In cazul cind
cetatenia este acordata unei persoane care detine calitatea de cetatean al
altui stat, aceasta este problema statului respectiv si nu a statului de
resedinta a persoanei. Pentru persoana care detine cetatenia dubla nu pot
interveni nici un gel de consecinte, deoarece aceasta actiune nu poate fi
considerata frauda.
Legislatia
RM nu prevede sanctiune pentru cetatenii care au obtinut cetatenia altor state
cu toate ca prevederile din art.6 sunt incalcate. Situatia poate fi reparata nu
prin stabilirea de sanctiuni, ci prin formularea incorecta a interdictiei
cetateniei duble.
CAPITOLUL IV
CONFLICTE DE
CETATENIE
Datorita
lipsei de uniformitate intre legislatiile diverselor state in ceea ce priveste
criteriile de acordare a cetateniei, prin jocul combinat al regulilor nationale
in materie, un individ se poate gasi in situatia de a avea mai multe cetatenii
sau de a-i fi negat dreptul la orice cetatenie, desi n-a fost incalcata nici o
lege. Suntem in fata unui conflict de cetatenie, care poate fi astfel pozitiv
sau negativ.
Conflictul pozitiv de cetatenie da nastere pluricetateniei,
a carei cea mai obisnuita este dubla cetatenia sau bipatridia. In general,
bipatridia rexulta prin dobindirea unei noi cetatenii, fara a pierde pe cea a
statului de origine.
Astfel, dubla cetatenie poate aparea la un copil
ai carui parinti sunt cetatenii unui stat care acorda cetatenia dupa criteriul
“jus sanguinis”, nascut pe teritoriul unui stat care acorda cetatenia dupa
criteriul “jus soli”. Acelasi exemplu ca si cu copilul nascut pe teritoriul
Braziliei, iar parintii sunt de cetatenie straina.
Anumite cazuri de adoptie pot de asemenea da
nasteri la situatii de bipatridie la cel infiat.
Casatoria unei femei poate duce la bipatridie,
daca femeia isi pastreaza cetatenia, conform legislatiei tarii sale de origine,
dar dobindeste si cetatenia sotului, atunci cind legislatia tarii acestuia i-o
acorda prin casatorie.
In anumite situatii, bipatridia, insa poate duce
la o serie de complicatii pentru persoana in cauza si la unele conflicte de
interese, in planul relatiilor dintre cele 2 state.
Atit timp cit persoana bipatrida se gaseste pe
teritoriul unuia dintre cele 2 state, influenta cetateniei celuilalt stat, este
in general redusa. Complicatiile pot aparea atunci cind bipatridul trece pe
teritoriul celuilalt stat, a carei cetatenie o are. Daca este vorba despre un
barbat, acesta poate fi obligat de exemplu, sa execute serviciul militar, desi
el isi indeplinise aceasta obligatiune fata de celalalt stat.
Situatii conflictuale rezultind din bipatridie
pot aparea in legatura cu exercitiul protexiei diplomatice de catre unul din
cele doua state, a carei cetatenie o are bipatridul, impotriva celuilalt stat.
In asemenea situatii, in practica internationala a putut fi identificata o
tendinta genera