Taxele speciale de consumatie
sau accizele sunt asezate asupra unor produse care se consuma in
cantitati mari si care nu pot fi inlocuite de cumparatori cu altele, pentru ca
in acest fel impozitul sa aiba in mod constant un randament fiscal cat mai ridicat.
Drept urmare, accizele se instituie asupra unor produse care au o cerere
neelastica, cum sunt: vinul, cidrul, berea, apele minerale etc. (in Franta);
tutunul, cafeaua, zaharul, ceaiul, uleiurile minerale etc. (in Germania);
berea, vinul, spirtul, cidrul, tutunul, uleiurile minerale etc. (in Marea
Britanie); produsele din tutun, alcoolul, zaharul etc. (in Indonezia);
produsele petroliere, tutunul, uleiurile vegetale, produsele industriei
chimice, produsele textile si din iuta etc. (in India); hidrocarburile (in
Tunisia); spirtul, produsele petroliere, bauturile nealcoolice si cimentul (in
Thailanda) etc.
In Romania se practica accize
pe produse cum sunt: bauturile alcoolice, vinurile si produsele pe baza de vin,
berea, produse din tutun, produsele petroliere (benzina premium, regular si
normala, benzina fara plumb si motorina), cafeaua, apele minerale si apele
gazoase cu continut de zahar sau de alte produse de indulcit si substante
aromatizante, confectiile din blanuri naturale, articolele din cristal,
bijuteriile din aur si/sau platina, autoturismele si autoturismele de teren
(inclusiv din import, rulate), parfumurile, apele de colonie si apele de
toaleta, aparatele video de inregistrat sau de reprodus, camerele video,
cuptoarele cu microunde, telefoanele mobile, aparatele pentru conditionat
aerul.
Taxele de consumatie pe produs
se calculeaza fie in suma fixa pe unitatea de masura, fie in baza unor cote
procentuale aplicate asupra pretului de vanzare. In mod normal, produsele
provenite din import trebuie impuse cu aceleasi taxe ca si produsele indigene,
iar cele destinate exportului, de regula nu sunt impozitate. Nivelul cotelor
utilizate pentru calcularea accizelor difera de la o tara la alta si de la un
produs la altul. De exemplu, pentru produsele din tutun nivelul acestor cote
depaseste frecvent 50 sau chiar 60 de procente.
In tara noastra, in perioada
de dupa Revolutia din decembrie 1989, regimul accizelor a fost instituit prin
Legea nr.42/1993. In conformitate cu aceasta lege, accizele se calculau, in
principal, in baza sistemului ad-valorem prin aplicarea unor cote procentuale
asupra bazei de impozitare. La tigarete, acciza era stabilita in suma fixa pe
unitatea de masura. Sistemul ad-valorem practicat la noi a generat o serie de
aspecte negative, cum sunt: fenomene de evaziune fiscala in cazul bauturilor
alcoolice prin subevaluarea bazei de impozitare si comercializarea ilicita a
produselor de acest gen provenite din import; concurenta neloiala in randul
producatorilor de alcool si bauturi alcoolice. Pentru inlaturarea acestor
carente, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/1997 s-a trecut de la
sistemul ad-valorem la calcularea accizelor in baza unei sume fixe stabilite pe
unitate de masura si exprimata in ECU. Acest din urma sistem viza produse si
grupe de produse ca: alcool, bauturi alcoolice, tigarete, cafea si produse
petroliere si a intrat in vigoare la 1 ian. 1998.
Aplicarea in practica a
sistemului bazat pe sume fixe/um exprimate in ECU a intampinat o serie de
dificultati. Este vorba mai intai de faptul ca modalitatea de determinare a
sumelor in lei datorate statului drept accize era greoaie, deoarece trebuia sa
tina cont de fluctuatia periodica a cursului leu/ECU. Acest fenomen exercita o
influenta negativa asupra preturilor de livrare care trebuiau actualizate in
permanenta.
De asemenea, pentru a se evita
o dubla impozitare se admitea ca in cazul unor produse (este vorba de bauturi
alcoolice si cafea) sa se deduca din accizele datorate bugetului de stat pentru
produsele finale, accizele aferente materiilor prime introduse in procesul de
prelucrare. Practicarea acestor deduceri i-a dezavantajat pe agentii economici
care utilizau materii prime impuse cu accize. Dezavantajul este determinat de
faptul ca accizele erau stabilite in ECU, iar trasformarea lor in lei are loc
in momente diferite, in functie de obiectul de activitate al agentului
economic. Astfel, acesta din urma poate aparea in postura de producator de
materii prime sau de prelucrator al acestora. Influenta negativa a cursului de
schimb apare intotdeauna in costurile de productie ale agentului economic care
beneficiaza de dreptul de deducere a accizelor. Transformarea in lei a sumelor
exprimate in ECU nu este nici ea facila, deoarece se bazeaza pe utilizarea
saptamanala a cursului de schimb valutar stabilit de Banca Nationala a
Romaniei.
Cu toate ca sistemul de accize
stabilite in ECU pe unitate de masura a reprezentat un pas important in
directia armonizarii cu legislatia din Uniunea Europeana, el nu a putut
contracara extinderea evaziunii fiscale frauduloase, astfel ca s-a inregistrat
o scadere alarmanta a veniturilor bugetare provenite din accize. Drept urmare,
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 se prevede ca de la 1
ianuarie 1999 sa se treaca la:
- stabilirea de accize in lei/UM pentru alcool, bauturi alcoolice, vinuri si produse pe baza de vin, bere, produse din tutun, cafea;
- actualizarea trimestriala (prin ordin al ministrului finantelor) a nivelului accizelor stabilite in lei, in functie de evolutia ratei inflatiei si a cursului de schimb valutar pentru produsele: alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si cafea;
- pentru a se limita aria evaziunii fiscale si pentru a usura misiunea organelor fiscale cu atributii de control privind determinarea corecta a cuantumului accizelor datorate bugetului de stat, in cazul alcoolului etilic alimentar, al bauturilor alcoolice si al oricaror altor produse destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic alimentar, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura data de catre agentul economic producator sau importator.
1. Scurta introducere in problematica
accizelor
Ca o categorie a impozitelor
de consumatie, impozitele speciale de consumatie au un rol si forme diferite de
la o tara la alta, in contrast cu impozitele generale de consumatie – cum este
TVA-ul care au multiple trasaturi si reglementari comune in statele in care se
aplica. In general, taxele speciale de consumatie se aplica in asociere cu cele
generale de consumatie. O reglementare mai complexa si o frecventa mai mare
detin impozitele generale de consumatie, cum este cazul taxei pe valoare
adaugata. In tara nostra, categoria impozitelor speciale de consumatie a
premers categoriei impozitelor generale de consumatie. Astfel, impozitele
speciale de consumatie au fost introduse in noiembrie 1991 (prin HG nr.
779/1991), pe cand impozitele generale de consumatie, reprezentate prin TVA se
aplica de la 1 iulie 1993. O reglementare mai complexa si distincta a
impozitelor speciale de consumatie s-a introdus prin Legea nr. 42/1993, care a
abrogat dispozitiile legale anterioare. Aceasta lege reglementeaza doua
forme ale impozitelor speciale de consumatie si anume: accizele la unele
produse din import si din tara si impozitul la titeiul din productia interna si
gazele naturale. In mod succint si pentru scopuri practice, se utilizeaza
notiunea de "accize" pentru ambele forme de impozite speciale de
consumatie. Specific ambelor forme de impozite speciale de consumatie este
faptul ca ele se datoreaza intr-o singura faza a circuitului economic,
respectiv de catre producatori, importatori sau achizitori, iar cotele sau
sumele fixe, dupa caz sunt unice atat pentru produsele realizate la intern, cat
si pentru cele din import. Observam o deosebire esentiala fata de TVA, care se
aplica la fiecare stadiu al circuitului economic. Accizele se introduc in baza
de impozitare a TVA.
Accizele constituie (in tarile in care se aplica) o sursa de venit apreciabila, facil de
obtinut, la un cost putin ridicat. Cotele cele mai mari de accize
afecteaza, in general, bauturile, tigarile, automobilele si carburantii si
furnizeaza majoritatea veniturilor procurate de aceste taxe speciale asupra
consumului, respectiv ¾.
Accizele, in general, sunt
sensibile la inflatie, ajungandu-se in perioade de
inflatie puternica la o scadere a randamentului accizelor (de altfel aceasta
problema este actuala mai mult sau mai putin pentru toate categoriile de
impozite). Faptul ca se aplica supra valorii in vama, la care se adauga taxele
vamale, in cazul produselor importate, sau in suma fixa asupra cantitatilor de
petrol sau gaze livrate, face ca aceste taxe sa-si diminueze randamentul in
conditii de inflatie puternica.
Apare necesara, astfel, o
modificare a acestor taxe pentru a compensa efectele inflatiei. Partea
accizelor in totalul prelevarilor obligatorii variaza de la o tara la alta:
moderata in Belgia, Germania, SUA si foarte ridicata in Portugalia,
Grecia, Irlanda. Structura lor difera in egala masura: tarile
nordice impoziteaza puternic bauturile alcoolice, tarile de sud le
taxeazafoarte putin, iar Franta, Germania si Belgia aplica taxe medii. Accizele,
constituind o sursa importanta de venituri bugetare, usor de procurat, prin ele
se urmaresc obiective bugetare dar si eficienta administrativa.
Regula de eficienta este
urmatoarea: taxarea unui bun trebuie sa fie invers
proportionala cu elasticitatea cererii in raport cu pretul. Ori, produsele precum bauturile, tigarile, aparatura electronica,
carburantii etc. nu comporta substituiri puternice, deci cererea lor este
considerata, in general, inelastica in raport cu pretul. In realitate,
inelasticitatea cererii in raport cu pretul nu este intotdeauna verificata.
Astfel, populatia este foarte sensibila la costul carburantului. Transportul
personal poate fi inlocuit cu transportul in comun si astfel o modificare a
costului carburantului provoaca substituiri intre cele doua modalitati de
transport. Anumite bauturi de calitate superioara au o puternica elasticitate
in sensul ca impozitul specific asupra acestor bunuri genereaza substituiri
intre categorii de calitate diferita. O crestere a preturilor la tigari
exercita un efect de franare a consumului. S-a estimat ca in Franta o crestere
a texelor indirecte de 20% conduce la o reducere de 4% a consumului de tutun si
de tigari. Franarea consumului se opune obiectivului de obtinere a veniturilor
bugetare. Taxele speciale asupra consumului corespund, in general, vointei de
descurajare a consumurilor excesive de anumite produse. Dar pentru ca acest
impozit sa-si atinga scopul – respectiv franarea consumului – trebuie ca
cererea sa fie relativ elastica in raport cu preturile, ipoteza care se
dovedeste defavorabila realizarii celuilalt obiectiv – asigurarea veniturilor
bugetare.
2. Studiul legislativ privind accizele
Sfera de aplicare. Pentru anumite produse (prevazute in anexa de la Legea nr. 22/15 aprilie
1994 care a inlocuit anexa de la Legea nr. 42/1 iulie 1993) agentii
economici, persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice autorizate
– care produc, importa, comercializeaza astfel de produse, datoreaza bugetului
de stat, taxe speciale de consumatei (denumite accize). Pentru carburantii auto
din productia interna livrati prin societatile comerciale PECO cu capital
majoritar sau integral de stat, platitorii de accize sunt aceste societati.
Pentru carburantii livrati direct din rafinarii catre alti beneficiari decat
sistemul PECO accizele sunt datorate de rafinarii.
In ordinul nr. 444/19 aprilie
1994 se stabileste incadrarea in cotele de accize si in clasele de calitate a
tigaretelor si produselor din tutun, din productia interna si din import. Pentru
cele de calitate superioara cota de acciza este de 300%, pentru cele de
calitate medie cota de acciza era de 70%, iar pentru cele de calitate inferiora
era de 45%.
Agentii economici prevazuti
mai sus care cumpara de la producatorii individuali produse de natura celor
prevazute in anexa pentru comercializare sunt obligati sa calculeze si sa verse
la bugetul de stat accizele aferente cantitatilor cumparate.
Pentru anumite produse (tuica,
rachiu) provenite din import si utilizate ca materie prima, agentii economici
prelucratori pot solicita restituirea accizelor platite in vama. Agentii
economici care comercializeaza bunuri de natura celor prevazute in anexa nr. 1,
introduse in tara de catre persoane fizice, neinregistrate ca agenti economici,
sunt obligati sa retina si sa verse la bugetul de stat accizele stabilite
potrivit legii.
Anexa 1 la Legea nr. 22/15
aprilie 1994 (inlocuieste Anexa 1 la Legea nr. 42/1993).
LISTA
taxelor
speciale de consumatie (accize) pentru produsele din import si din tara
Nr. crt
|
Denumirea
produsului sau grupei de produse
|
Cota
%
|
1
|
Alcool*
|
3
|
2
|
Tuica si
rachiuri naturale
|
50
|
3
|
Vinuri
|
20
|
4
|
Bauturi spirtoase, inclusiv
lichioruri si bauturi obtinute prin distilare de cereale din care:
- whisky,
gin; rom si rachiuri din trestie de zahar
|
100
300
|
5
|
Bauturi pe baza de vin din
care:
- coniac
- sampanie
- vin spumos si vermut
|
115
200
115
45
|
6
|
Bere din care:
- bere ambalata in cutii
metalice
- bere ambalata in sticle
sub 0.5 l
|
55
200
150
|
7
|
Cafea, inclusiv cafea cu
inlocuitori
|
80
|
8
|
Cafea solubila
|
80
|
9
|
Tigarete si produse din
tutun de calitate superioara
|
300
|
10
|
Tigarete
si produse din tutun de calitate medie
|
70
|
11
|
Tigarete si produse din
tutun de calitate inferioara
|
45
|
12
|
Confectii din blanuri
naturale (cu exceptia celor de iepure, oaie, capra)
|
70
|
13
|
Mobilier
scluptat
|
50
|
14
|
Articole
de cristal
|
50
|
15
|
Bijuterii din materiale
pretioase, inclusiv verighete
|
20
|
16
|
Benzina
premium, regular si normala
|
15
|
17
|
Benzina
fara plumb
|
13.5
|
18
|
Motorina auto (combustibil
pentru motoare Diesel)
|
6
|
19
|
Autoturisme de oras
(inclusiv din import, rulate) cu capacitatea cilindrica a motorului peste 188
cmc
|
50
|
20
|
Produse de
parfumerie
|
20
|
21
|
Aparate video de inregistrat
sau de reprodus, chiar incorporand un receptor de semnale videofonice;
combine audio
|
40
|
22
|
Dublu radiocasetofon cu
redare de pe banda magnetica sau compact-disc
|
40
|
23
|
Camera
video
|
50
|
24
|
Cuptoare
cu microunde
|
50
|
25
|
Motociclete,
scutere si miniscutere
|
30
|
26
|
Aparate
foto
|
20
|
27
|
Aparat terminal telefonic
individual tip "Cordless"
|
20
|
28
|
Aparat terminal telefonic
tip "Cordless" cu automat de raspuns incorporat
|
30
|
29
|
Aparate pentru aer
conditionat, de perete sau de ferestre, formand un singur corp
|
20
|
30
|
Arme de
vanatoare
|
100
|
* Exclusiv alcool etilic de
sinteza tip MS si IS
Nota:
- La pozitiile 1-8 inclusiv, baza de aplicare a cotelor pentru produsele din import cuprinde si valoarea ambalajelor.
- Pentru calculul accizelor de la pozitiile 9-11, Ministerul Finantelor va face, din punct de vedere fiscal, incadrarea in grupele respective.
- Accizele prevazute la pozitiile 16-18 se calculeaza si se datoreaza numai pentru carburantii auto.
Pentru bunurile introduse in
tara de persoanele fizice neinregistrate ca agenti economici, valorifate prin
societati comerciale – baza de impozitare o reprezinta contravaloarea ce se
cuvine deponentului pentru bunurile vandute in consignatie.
Produsele livrate la rezerva
de stat sunt exonerate de la plata accizelor pe perioada cat au acest regim. La
produsele scose din rezerva de stat, plata accizelor se face de catre unitatile
detinatoare ale acestor stocuri, la livrarea produselo catre beneficiari.
Produsele exportate direct sau
prin agenti economici ce isi desfasoara activitatea pe baza de comision, precum
si produselor importate in regim de tranzit sau importate temporar, atat timp
cat se afla in aceasta situatie, nu sunt supuse accizelor. In cazul in care
agentii economici care efectueaza operatiuni de export cumpara de la
producatorii interni, in vederea vanzarii la export, produse prevazute in anexa
nr. 1, acestia pot solicita, restituirea accizelor aferente produselor finite
exportate.
3. Modul de calcul si baza de impozitare (conform Legii nr. 42/1 iulie 1993)
Accizele se calculeaza prin
aplicarea cotelor procentuale prevazute in anexa asupra bazei de impozitare
care reprezinta:
a) pentru produsele din
productia interna – contravaloarea bunurilor livrate, exclusiv accizele;
b) pentru produsele din import
– valoarea in vama stabilita potrivit legii, la care se adauga taxele vamale si
alte taxe speciale stabilite, potrivit legii, la importul unor categorii de
produse;
c) pentru bunurile introduse
in tara de persoanele fizice neinregistrate ca agenti economici, dar
comercializate prin agenti economici – contravaloarea ce se cuvine deponentului
pentru bunurile vandute.
Accizele preced taxa pe
valoare adaugata si se calculeaza o singura data, prin aplicarea cotelor
procentuale.
Momentul datorarii accizelor
il constituie:
a) data efectuarii livrarii
pentru producatori;
b) data efectuarii
formalitatilor de vamuire pentru importatori;
c) data cumpararii pentru
agentii economici achizitori;
d) data vanzarii bunurilor
pentru bunurile vandute prin consignatie.
Impozitul la titeiul din
productia intena si gazele naturale. Pentru
titeiul din productia interna, gazul metan, agentii economici autorizati
datoreaza bugetului de stat impozit din momentul livrarii. Impozitul datorat se
calculeaza prin aplicareau unor sume stabilite asupra cantitatilor livrate.
Plata accizelor si a
impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale se efectueaza
lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, prin virare cu dispozitie de
plata, cu cea cu limita de suma sau cu numerar, la organele fiscale teritoriale
sau in conturi deschise la banci si trezorerii. Neplata accizelor sau a impozitului
la titeiul din productia interna si gazele naturale la termenele stabilite,
atrage majorarea sumei de plata cu 0,3% pentru fiecare zi de intarziere.
Calculul majorarilor de intarziere se face din ziua lucratoare imediat
urmatoare expirarii termenului de plata si pana in ziua platii inclusiv.
Diferentele in minus constatate la verificarea accizelor si a impozitului la
titeiul din productia interna si gazele naturale se platesc in termen de sapte
zile de la data incheierii actului de control, impreuna cu majorarile de
intarziere, iar cele in plus se compenseaza cu platile ulterioare sau se
restituie, la cererile platitorilor in acelasi termen.
Constituie contraventii
urmatoarele fapte:
a) refuzul de a pune la
dispozitia organelor de control evidenta privind calcularea accizelor sau a
impozitului la titeiul din productia interna si gazele naturale, dupa caz,
datorate bugetului de stat;
b) nerespectarea obligatiei de
a tine evidentele privind calculul si varsarea accizelor sau a impozitului la titeiul
din productia interna, dupa caz, datorate bugetului de stat;
c) nedepunerea in termen a
decontului de impunere privind accizele sau impozitul la titeiul din productia
interna, dupa caz.
Contraventiile se sanctioneaza
cu amenda de la 100000 la 300000 lei.
Constatarea contraventiilor si
aplicarea amenzilor se prescriu in termen de 2 ani.
Termenul de prescriptie pentru
stabilirea accizelor sau a impozitului la titeiul din productia interna si
dreptul de executare silita a acestora este de 5 ani.
Contestatiile privind
stabilirea si incasarea accizelor sau a impozitului la titeiul din productia
interna si gazele naturale, dupa caz, si a majorarilor de intarziere se depun
in termen de 30 de zile de la data instiintarii platitorilor si se rezolva
printr-o decizie motivata de catre Directia Generala a Finantelor Publice si
Controlului Financiar de Stat judeteana sau a Municipiului Bucuresti, dupa caz,
in cel mult 30 de zile de la inregistrare. Impotriva deciziei date se poate
face plangere in termen de 40 de zile la Ministerul Finantelor, care, in cel
mult 60 de zile de la inregistrare, este obligata sa o solutioneze.
Contestatiile sunt supuse unei taxe de timbru de 2% din suma constatata.
Plangerile se timbreaza cu jumatate din taxa platita la contestatie.
Cu aceasta ocazie se abroga HG
-ul nr 779/1991.
Dupa o buna bucata de vreme de
modificari si completari, de abrogari partiale, Legea nr 42/1993 este abrogata.
La inceput Legea nr. 42/1993 a fost modificata si complatata prin OG nr. 22/11
august 1995. Ulterior au actionat si alte acte normative (inclusiv articole din
legile bugetare pe 1996 si 1997) in directia modificarii acestei legi. Dar a
sosit ziua de luni, 29 decembrie 1997, in care a aparut Ordonanta de urgenta a
guvernului nr. 82 privind regimul accizelor si a taxelor indirecte. Aceasta
ordonanta abroga legea nr. 42/1993 si toate celelalte acte normative contrare.
In continuare voi face o
tratare a accizelor conform acestei ordonante. Ordonanta contine cateva anexe
care au fost adaugate lucrarii.
Sfera de aplicare. Accizele reprezinta taxe speciale de consumatie care se datoreaza bugetului de
stat, pentru anumite produse din tara si din import. Produsele pentru care se
datoreaza accize sunt:
a) alcoolul etilic alimentar,
bauturile alcoolice si orice alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care contin alcool etilic alimentar;
b) produsele din tutun;
c) produsele petroliere;
d) alte produse si grupe de
produse.
La punctul a) " alcool alimentar", sunt cuprinse:
a) alcool etilic alimentar,
produsele pe baza de alcool etilic alimentar si bauturile alcoolice obtinute
din distilare de cereale: vodca, rom, lichioruri, whisky, gin etc.;
b) bauturi alcoolice naturale:
tuica, rachiurile naturale etc;
c) vinurile si produsele pe
baza de vin: vinuri spumoase, alte produse pe baza de vin;
d) berea.
Platitorii de de accize,
pentru produsele prevazute mai sus, sunt agentii economici – persoane juridice,
asociatii familiale si persoane fizice autorizate – care produc sau importa
astfel de produse. Pentru alcoolul etilic alimentar, provenit din tara sau din
import, utilizat ca materie prima in obtinerea bauturilor alcoolice spirtoase,
acciza se plateste o singura data de catre agentul economic producator sau
importator de alcool etilic alimentar. Pentru bauturile alcoolice spirtoase,
produse in tara din alcool etilic alimentar, provenit din tara sau din import,
nu se mai datoreaza accize.
De asemenea, platitori de
accize sunt:
a) agentii economici
prestatori, pentru toate cantitatile de alcool etilic alimentar obtinut in
sistem de prestari de servicii;
b) agentii economici care
cumpara de la producatorii individuali – persoane fizice – produse de natura
celor supuse accizelor pentru prelucrare si/sau comercializare;
c) persoanele fizice care
introduc in tara alcool si bauturi alcoolice destinate consumului individual in
cantitati ce depasesc limitele admise in regim de scutire de taxe vamale;
d) agentii economici, pentru
cantitati produse. Supuse accizelor, acordate ca dividende sau ca plata in
natura a actionarilor, asociatilor si dupa caz, persoanelor fizice.
Pentru alcoolul etilic
alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse destinate industriei
alimentare sau consumului, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura
data de catre agentul economic producator sau importator si sunt stabilite in
sume fixe exprimate in ECU pe unitatea de masura.
La punctul b), "produse de tutun" se includ: tigaretele, tigarile de foi,
tutunul destinat fumatului etc.
Pentru produsele din tutun,
platitorii de accize sunt agentii economici – persoane juridice, asociatii
familiale si persoane fizice autorizate – care produc sau importa astfel de
produse. De asemenea, platitori de accize sunt persoanele fizice care introduc
in tara produse din tutun destinate consumului individual, in cantitati ce
depasesc limitele admise in regim de scutire de taxe vamale.
Pentru tigarete, indiferent de
provenienta si calitatea acestora, se datoreaza bugetului de stat o acciza
specifica, stabilita in ECU pe 1000 de tigarete, la care se adauga o cota de
20%, aplicata asupra bazei de impozitare. Acciza totala datorata bugetului de
stat pentru tigarete se reduce cu 20%, in situatia in care agentii economici
producatori utilizeaza in retetele de fabricatie cel putin 50% tutun din
productia interna.
Baza de impozitare pentru stabilirea componentei procentuale a accizelor la tigarete este:
a) pentru produsele din
productia interna- pretul de livrare, mai putin acciza, respectiv pretul
producatorului, care nu poate fi mai mic decat suma costurilor ocazionate de
obtinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import
– valoarea in vama, la care se adauga taxele vamale si alte taxe specifice,
dupa caz.
La litera c) "produse petroliere" se datoreaza accize pentru carburanti.
Platitorii de accize pentru
carburantii auto sunt agentii economici producatori sau importatori de astfel
de produse. Pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize
stabilite in ECU pe tona de produs finit
La litera d)"alte produse si grupe de produse" platitorii de accize pentru
produsele prevazute in anexa nr. 2 sunt agentii economici – persoane juridice,
asociatii familiale si persoane fizice autorizate – care produc, importa si
comercializeaza astfel de produse. Platitori de accize sunt si persoanele
fizice care introduc in tara bunuri de natura celor prevazute la nr crt 8 din
anexa nr. 2. Agentii economici care comercializeaza bunuri de natura celor
prevazute in anexa nr.2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile
amanetate de catre persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de
amanet, sunt obligati sa retina si sa verse la bugetul de stat accizele
stabilite (cu exceptia bunurilor prevazute la nr crt 8 din anexa nr.2).
Accizele preced TVA si se calculeaza o singura data prin aplicarea cotelor
procentuale asupra bazei de impozitare.
Baza de impozitare reprezinta:
a) pentru produsele din
productia interna – preturile de livrare, mai putin accizele, respectiv pretul
producatorului;
b) pentru produsele din import
– valoarea in vama plus taxele vamale;
c) pentru bunurile provenite
de la persoanele fizice neinregistrate ca agenti economici – contravaloarea ce
se cuvine deponentului;
d) pentru bunuri amanetate de
catre persoanele fizice si devenite proprietatea caselor de amanet – contravaloarea
incasata de casele de amanet la vanzarea bunurilor respective, mai putin
accizele.
Scutiri. Sunt scutite de plata accizelor:
a) produsele exportate direct
sau prin agenti economici care isi desfasoara activitatea pe baza de comision;
in cazul in care agentii economici care efectueaza operatiuni de export cumpara
de la producatorii interni, in vederea vanzarii la export, produse supuse
accizelor, acestia pot solicita in termen de 3 luni de la data efectuarii
exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor justificative,
restituirea accizelor aferente produselor finite exportate;
b) produsele comercializate
prin magazinele autorizate sa comercializeze marfuri in regim duty-free;
c) produsele importate in
regim de tranzit sau import temporar, atat timp cat se afla in aceasta
situatie;
d) bunurile din import
provenite din donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile,
precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica, acordate de guverne
straine, organisme internationale si organizatii non-profit si de caritate,
institutiilor de invatamant si de cultura, ministerelor, altor organe ale
administratie publice, in conditile stabilite de Ministerul Finantelor;
e) produsele livrate la
rezerva de stat, pe perioada cat au acest regim;
f) bunurile prevazute la nr
crt 8 din anexa nr 2 constituie ca aport in natura sau achizitionate din
aportul in numerar, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor;
g) alcoolul etilic alimentar,
utilizat in productia de medicamente, de alcool medical;
h) alcoolul etilic alimentar,
utilizat in scop medical in spitale si farmacii.
Pentru aceste produse scutirea
se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea acestora.
Momentul datorarii accizelor
a) data efectuarii livrarii –
pentru produsele din productia interna;
b) data efectuarii
formalitatilor de receptie a alcoolului etilic alimentar rezultat din procesare
– la prestatorul de servicii;
c) data transferului
alcoolului etilic alimentar din statia de productie in cea de prelucrare a
acestuia in bauturi alcoolice – in cazul unitatilor care detin atat sectii de
producere a alcoolului etilic alimentar, cat si de producere a bauturilor
alcoolice;
d) data inregistrarii
declaratiei vamale de import – pentru importatori;
e) data cumpararii – pentru
agentii economici achizitori:
f) data vanzarii bunurilor
(pentru cele vandute de agentii economici gen consignatie).
Impozitul la titeiul si la
gazele naturale din productia interna. Pentru
titeiul si gazele naturale din productia interna, agentii economici autorizati
datoreaza bugetului de stat impozit din momentul livrarii.
Impozitul datorat precede taxa
pe valoare adaugata si se calculeaza prin aplicarea sumelor stabilite in lei pe
unitatea de masura. Impozitul se corecteaza de catre Guvern la propunerea
Ministerului Finantelor, in functie de modificarile intervenite in nivelul
preturilor la import si la cele cu ridicata.
Aprecieri finale. Accizele se platesc in lei. Valoarea in lei a accizelor datorate la bugetul
de stat, stabilite in ECU pe unitatea de masura, se determina prin trasformarea
sumelor exprimate in ECU la cursul de schimb valutar comunicat de BNR.
Raspunderea calcularii si varsarii
CUPRINS
1. Analiza accizelor
1. Scurta introducere in problematica
accizelor
2. Studiu legislativ privind accizele
3. Modul de calcul si baza de impozitare conform legii nr. 42/1 iulie 1993
4. Evolutia accizelor in perioada 1991-1997 precum si exemplificarea modului
de calcul
2. Accizele
3. Accizele pentru alcoolul brut, alcoolul etilic rafinat, bauturile alcoolice
si orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului care
contin alcool etilic.
4. Accizele datorate pentru produsele din tutun
5. Accizele pentru produsele petroliere
6. Accizele pentru alte produse si grupe de produse
7. Scutiri acordate la plata accizelor, momentul datorarii accizelor si
obligatiile platitorilor de accize
8. Practica comunitara
9. Perfectionarea legislatiei privind
accizele