.

Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pina cind nu l-ai trait tu ! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete “ . Parintele Cleopa .

Democraţia nu este votarea ci calcularea voturilor



La momentul actual, este cert faptul că într-un stat democratic suveranitatea poporului este exercitată prin vot. Cetăţeanul are dreptul să-şi aleagă reprezentanţii care să cârmuiască după un model general acceptat şi reciproc avantajos. Prin vot, cetăţeanul îşi exprimă acordul sau dezacordul faţă de un mod de a face politică. Atunci când cetăţenii sunt nemulţumiti de politicieni soluţia nu o reprezintă absenteismul, ci sancţionarea lor prin vot!

Mulţi adversari ai votului obligatoriu spun că votul e un drept care nu poate fi îngrădit. Eu cred că votul e un drept şi, în acelaşi timp, o obligaţie cetăţenească. Drept urmare, cei care impută votului obligatoriu faptul că ar fi antidemocratic simplifică lucrurile într-o manieră ‚anarhică”, aş spune. 
Criticii votului obligatoriu spun că nu merg la vot pentru că nu au cu cine să voteze şi că votul obligatoriu nu schimbă calitatea clasei politice. Poate fi adevărat, dar, în mod cert, absenteismul nu va determina nicio îmbunătăţire a clasei politice. Simpla nemulţumire şi chiar dezgustul faţă de politică şi politicieni nu o să ajute pe nimeni. O implicare civică masivă poate face însă ceva în acest sens.
În conformitate cu art 11 al Codului Electoral al Republicii Moldova, dreptul de a alege îl au cetăţenii Republicii Moldova care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vîrsta de 18 ani, cu excepţia celor privaţi de acest drept în modul stabilit de lege. În acelaşi Cod, prin art 12 este consacrat dreptul de a fi ales. În sensul său, dreptul de a fi aleşi îl au cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot care întrunesc condiţiile prevăzute de prezentul cod.
Spre deosebire de Constituţia Republicii Moldova, în legea supremă a României, acest drept fundamental este dezbinat în două. Astfel, art 36 consacră Dreptul de vot. În conformitate cu textul acestui articol: (1) Cetăţenii au drept de vot de la vîrsta de 18 ani, împliniţi pînă în ziua alegerilor inclusiv.(2) Nu au drept de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie, şi nici persoanele condamnate, prin hotărîre judecătorească definitivă, la pierderea drepturilor electorale.
Revizuirea Constituţiei din 2003 a făcut posibilă execitarea drepturilor de a alege şi a fi ales şi pentru cetăţenii Uniunii Europene care îndeplinesc condiţiile legale după aderarea României la Uniunea Europeană ( art. 16 aln. 3), dar numai în cadrul alegerilor locale, alegeri prin care nu se exprimă suveranitatea de stat.
Existenţa de jure a proclamării dreptului de a alege în stat aduce la existenţa posibilităţii alegerilor democratice într-un stat de drept, fapt care constituie democraţia reprezentativă în acţiune. Prin „democraţie reprezentativă’’ se înţelege acel regim politic în care poporul, prin intermediul dreptului său de a alege, îşi manifestă voinţa prin intermediul unor reprezentanţi ai săi. Astfel, democraţia reprezentativă întruchipează sistemele politice ce se caracterizează prin faptul că puterea supremă în stat nu se exercită direct de popor, ci prin intermediul unor organe alese pentru o anumită perioadă de timp.
În SUA, deşi actul de a vota pentru un candidat sau altul este din punct de vedere tehnic o conduită nonverbală, probabil din  motiv că este un act  comunicativ  primeşte  totuşi protectia primului Amendament. Votarea  unui candidat – fără a avea opţiunea “niciunul de mai sus” – este asemănătoare celorlalte acte nonverbale cum ar fi purtarea unei banderole negre în semn de protest pentru  războilul din Vietnam, care a obţinut protecţia Primului Amendament oferită de către Curtea Supremă  în trecut.  Teoretic, alegerea unui candidat pentru biroul  federal nu este altceva decat o altă formă de a spune: ”Eu, Joe Votant, îl prefer pe Jane la preşedinţia Statelor Unite ale Americii. 
Proprietăţile expresive ale opţiunii “niciunul de mai sus”, cu toate acestea sunt supuse dezbaterii. După cum s-a menţionat anterior, regimul de vot obligatoriu propus în această lucrare include prezenţa unei opţiuni “niciunul de mai sus” pe fiecare buletin de vot. Alegerea acelei opţiuni îndeplineşte datoria de a vota .
Dupa părerea lui Spence v .Washington, opţiunea “niciunul de mai sus“ cel mai probabil nu este comunicativă, deoarece nu reuşeşte să transmită un mesaj individualizat. Spence este de părere că o conduită nonverbală este protejată de către Primul Amendament atunci când (1) există o intenţie de a transmite un mesaj particularizat şi (2) “în circumstanţele date, credibilitatea ar fi atât de mare încât mesajul ar fi înţeles de către cei care îl văd“.
Alegerea opţiunii “niciunul de mai sus” nu transmite probabil un “mesaj particularizat” după părerea lui Spence. Se poate imagina cu uşurinţă un argument care indică faptul că votul  “niciunul de mai sus”  reprezintă sprijinirea  sau critica unei anumite poziţii politice .
În concluzie vom statut că Democraţia nu este votarea propriu-zisă, ci calcularea voturilor. Este desemnarea "voită" a celor mai buni dintre noi, care să ne reprezinte şi să vorbească în numele nostru. Iar dacă noi, nouă ni s-ar părea că cei investiţi nu fac ceea ce noi le-am cerut când au fost investiţi şi nu respectă legile democraţiei, ar trebui ca aceştia să-ţi inceteze mandatul şi să se prezinte în faţa Poporului. Asta chiar înaintea termenului, adică imediat ce Poporul o cere.
Astfel, voinţa poporului constituie baza puterii de stat. Această voinţă se exprimă prin alegeri libere, care au loc periodic prin sufragiu universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Statul Republica Moldova garantează astfel, dreptul de a alege a cetăţenilor prin apărarea principiilor democratice şi a normelor dreptului constituţional şi electoral.