.

Niciodata sa nu dai sfat nimanui, pina cind nu l-ai trait tu ! Cel ce da sfat, dar el nu l-a trait, este ca izvorul de apa pictat pe perete “ . Parintele Cleopa .

TOTUL DESPRE TEZA DELICENŢĂ ŞI TEZA DE MASTERAT RECOMANDĂRI * EXPLICAŢII * REGLEMENTĂRI *INDICAŢII



CUPRINS
1.Cuvânt înainte……………………………………………………………..…3
2.Ce este teza ?……………………………………….…………………………4
3.Cum se propune tematica tezelor?..................................................................5
4.Cum se selectează tema tezei ?.........................................................................6

5.Care este ordinea aprobării temei şi coordonatorului ?................................6
6.Cum trebuiestructurată teza ?………………………………………….......6
7.Cum se perfectează foaia de titlu?...................................................................7
8.Cum se perfectează “cuprinsul” ?…………………………………………...7
9.Ce prezintă “introducerea” ?………………………………………………..7
10.Ce redau capitolele?..........................................................................................9
11.Ce reprezintă „Concluziile şi Recomandările”?............................................9
12.Cum se expune materialul ?………………………………………………....9
13.Cum se perfectează textul ?………………………………………………...10
14.Care este volumul tezei ?……………………………………………………10
15.În ce caz se apelează la numerotări intertextuale?……………………….11
16.Cum se numerotează capitolele? …………………………………………..11
17.Cum se perfectează denumirile capitolelor?………………………………12
18.Cum se numerotează subcapitolele?……………………………………….12
19.Cum se perfectează denumirile subcapitolelor?…………………………..12
20.Care este intervalul dintre rânduri în titlurile capitolelor, subcapitolelor, figurilor şiîn textul referinţelor şi legendelor?................12
21.De ce este necesară apelarea la referinţe?.....................................................13
22.Ce reprezintă referinţa?.................................................................................13
23.Cum se perfectează referinţele?…………………………………………….13
24.Câte referinţe trebuie să fie în textul tezei?....................................................14
25.De ce este necesară utilizareaelementelor ilustrative?...............................14
26.Care sunt elementele ilustrative ?…………………………………………..14
27.Ce reprezintă figura ?…………………………………………………….…14
28.Cum se numerotează figura ?……………………………..……………......16
29.Câte figuri se recomandă să cuprindă textul tezei?....................................16
30.Ce reprezintă tabelul?………………………………………………………16
31.Cum se construieşte tabelul?…………………...…………………………..16
32.Câte tabelese recomandăsă se regăsească în textul tezei?.......................18
33.Ce reprezintă formula?…………………………………………………..…18
34.Cum se expun formulele?…………………...………………………………18
35.Câte formulese recomandăpentru prezentareîn textul tezei?...............19
36.Ce reprezintă anexa la teză ?…………………………………………….....19
37.De câte anexese recomandăsă fie însoţităteza?.....................................20
38.Cum se perfectează bibliografia ?………………………………………......20
39.Cum se înserează datele bibliografice?.........................................................21
40.Câtedenumiritrebuie să înglobeze lista bibliografiei?.............................22
41.Cum trebuie să fie imprimarea tezei?...........................................................23
42.Cum se evaluează teza de către coordonatorul ştiinţific?……………........23
43.Cum se face evaluarea independentă a tezei ?……………………………..24

Anexa 1. Cerere de aprobare a temei?....................................................................25
Anexa 2. Foaie de titlu …………………………………………………………......26
Anexa 3. Model al cuprinsului tezei…………………………………………….....27
Anexa 4. Model al referatului coordonatorului ştiinţific…………………….......28
Anexa 5. Model al avizului recenzentului independent………………………......29

CUVÂNTÎNAINTE
Finalizarea ambelor cicluri universitare are loc prin susţinerea tezei de licenţă şi, respectiv, tezei de masterat. Evoluţiile recente în domeniul învăţământului universitar şi exigenţele actuale faţă de aspiranţii titlurilor de licenţiat şi master impun imperative moderne faţă de tezele pentru conferirea gradelor de calificare.Menirea acestui filade este prezentarea într-un mod cât mai accesibil şi detaliat a regulilor, cerinţelor, normelor, criteriilor, uzanţelor etc. privind elaborarea, perfectarea şi susţinerea tezei de licenţă şi tezei de masterat.Suportul metodologic al lucrării îl constituie actele normative în vigoare – STASuri, Regulamente, Ordine şi Instrucţiuni ale Ministerului Învăţământului,Comisiei Superioare de Atestare etc. cu referinţă la cercetările ştiinţifice, perfectarea lucrărilor ştiinţifice, descrierea bibliografiei etc.Ghidul a fost întocmit în baza întrebărilor formulate de licenţiaţi şi masteranzi. În aşa mod, acesta oferă răspunsuri şi soluţii la majoritatea covârşitoarea a întrebărilor sau obstacolelor care pot apărea în faţaautorilor tezelor de licenţă sau de masterat în procesul de elaborare şi susţinere a lucrărilor de absolvire.Vom menţiona că sprijinul practic alrecomandărilor a servit experienţa ştiinţifico-didactică a autorului acumulată pe parcursul a peste 20 ani activitate în cadrul Universităţii de Stat din Moldova, Universităţii Tehnice din Moldova, Academiei de Studii Economice din Moldova, Universităţii Libere Internaţionale din Moldova. Aprobarea practică a recomandărilor a avut loc pe parcursul ultimilor cinci ani la catedra “Finanţe” ULIM şi „Bănci şi Activitate Bancară” ASEM în cadrul gestionării tezelor de licenţiat şi masterat al mai multor promoţii.
1. CE ESTE TEZA ?
Conferirea titlului de licenţiat sau masterat se face de către Comisia de licenţiat sau masterat, constituită de către Ministerul Educaţiei şi Tineretului al Republicii Moldova, în rezultatul susţinerii cu succes a tezei de licenţă şi, respectiv, a tezei de masterat. Teza de licenţă reprezintă o lucrare ştiinţifică finalizată, care înglobează rezultatele cercetărilor ştiinţifice, efectuate de student, autorul tezei, pe parcursul anilor de studii la licenţiat.Planul de învăţământ şi programele analitice ale disciplinelor universitare, cu toate că au orientare preponderent didactică, includ importante elemente ştiinţifice. Ele se realizează pe parcursul valorificării cunoştinţelor obţinute în cadrul lucrărilor practice, seminarelor, practicii de producţie, practicii de licenţă, participării în cercurile ştiinţifice studenţeşti, simpozioanele ştiinţifice studenţeştiprin aplicarea instrumentelor de cercetare ştiinţifică şi se materializează în exerciţii aplicative, studii de caz, analize economice, lucrări de sinteză, referate ştiinţifice, schiţe tematice, prognoze economice, teze anuale, comunicări ştiinţifice,articole ştiinţifice publicate în ziare, reviste, broşuri, monografii colective etc. Forma superioară pe care o îmbracăcercetările ştiinţifice şi rezultatele ştiinţifice obţinute în cadrul licenţiatului de către student este teza de licenţă.Teza de licenţă, nu are menirea de a verifica cunoştinţele, de a reda conţinutul materialului didactic, de a transpune conţinutul actelor normative etc. Ea expune conţinutul cercetării ştiinţifice finalizate, recunoscute actuală, importantă şi necesară teoriei şi practicii. Nivelul tezei de licenţă indică asupra abilităţii autorului în diverse aspecte: lingvistic, logic, profesional, intelectual etc. La rândul său, teza de masterat reprezintă cercetările ştiinţifice avansate şi rezultatele lor ale licenţiatului care şi-a aprofundat cunoştinţele în cadrul masteratului. Este evident că cerinţele faţă de nivelul cercetărilor sunt mai înalte, iar pretenţiile faţă de rezultatele teoretice şi practice – mai riguroase.
3. CUM SE PROPUNE TEMATICA TEZELOR?
Tematica tezelor de licenţă, elaborată în baza propunerilor cadrelor didactice cu drept de coordonare ştiinţifici, este recomandată prin decizia catedrei de profil spre aprobare Consiliului facultăţii.Tematica tezelor de masterat este propusă în aceiaşi ordine.
4. CUM SE SELECTEAZĂ TEMA TEZEI?
Tema tezei se alege de student (masterand) în funcţie de preferinţele sale profesionale şi interesele ştiinţifice, respectându-se continuitate în investigaţiile făcute de acesta pe parcursul studiilor în cadrul referatelor la disciplinele de specialitate, tezelor anuale, proiectelor de specialitate, comunicărilor la cercul ştiinţific studenţesc, relatărilor la simpozioanelor ştiinţifice ale tinerilor cercetători etc. Pentru aprobarea temei respective studentul înaintează o cerere, modelul căreia este prezentat în anexa 1.
5. CARE ESTE ORDINEA APROBĂRII TEMEI ŞI COORDONATORULUI
Titlul tezei de licenţă este definitiv redactat în comun acord al studentului şi cadrul didactic (de regulă, ulterior numit coordonator), care a propus tema respectivă. În redacţia finală tema şi coordonatorul ştiinţific sunt confirmate în şedinţacatedrei, înaintând demers spre aprobare definitivă Consiliului facultăţii.În cazul tezei de masterat ordinea este similară.
6. CUM TREBUIE STRUCTURATĂTEZA?
Structura tezei reflectă conţinutul cercetării şi este determinată de sarcinile şi obiectivele investigaţiei. În aşa mod, structura tezei este un aspect important, deoarece reiesă din logica cercetării şi contribuie nemijlocit la redarea elocventă a conţinutului studiului.Tradiţional tezele de licenţă şi de masterat cuprind trei capitole, care la rândul său includ două – patru subcapitole.Primul capitol este orientat la investigarea teoretică a obiectului cercetat, la formularea şi expunereaconceptelor de bază, fundamentarea metodelor de analiză etc.Al doilea capitol are un caracter pronunţat analitic; conţineanalize aprofundate; evidenţiază problemeetc.Al treilea capitol este destinat fundamentării soluţiilor şi recomandărilor.Desigur că în unele cazuri, condiţionate de specificul obiectului investigat, de particularităţile metodelor şi instrumentelor de cercetare etc., teza poate include mai multe capitole, iar unele capitole - mai multe sau mai puţine subcapitole. În mod obligatoriu teza include Introducerea, Concluziile şi Recomandările, Bibliografia, Anexele.
7. CUMSEPERFECTEAZĂFOAIA DE TITLU?
Perfectarea foii de titlu se efectuează potrivit anexei 1.
8. CUMSEPERFECTEAZĂ„CUPRINSUL”?
Cuprinsul tezei se perfectează în corespundere cu anexa 3. El se plasează pe pagina a doua, imediat după foaia de titlu.
9. CEPREZINTĂ“INTRODUCEREA”?
Prefaţa în orice lucrare are menirea de a introduce cititorul în tema studiului şi de a prezenta preliminar conţinutul ei.Introducerea la teză are un şir de particularităţi, condiţionate de faptul că ea este forma scrisă pe care o îmbracă cercetarea ştiinţifică şi rezultatele ei. Aşa dar, introducerea la teză redă informaţii mai extinse cu referinţă atât la teza propriu-zisă, cât şi la cercetare în ansamblu şi rezultatele ei.Introducerea la teză în mod obligatoriu reflectă următoarele aspecte în succesiunea respectivă.
Actualitatea temei,care exprimă importanţa problemelor studiate, valoarea prezentă a subiectului de investigaţie, impactul absenţei soluţiilor, semnificaţia generală a rezultatelor cercetării etc. Se menţionează gradul de cunoaştere a subiectului cercetat de ştiinţa mondială şi autohtonă cu nominalizarea celor mai relevanţi savanţi în domeniu din ţară şi peste hotare.
Scopul cercetării, care oglindeşte obiectivele generale şi particulare ale investigaţiei efectuate, sensul studiului, ţelul urmărit.
Sarcinile lucrării, care exprimă obiectivele intermediare ale studiului, analizelor, calculelor, imperativul soluţionării problemelor teoretice şi metodologice, obligaţia formulării concluziilor şi recomandărilor.
Obiectul investigat, care redă domeniul, sfera, ramura, unitatea economică, sectorul în care s-au făcut examinările manifestărilor şi urmările evoluţiilor materiei studiate.
Subiectul cercetări, care redă materia, fenomenul, tema, procesele, formele, stările, aspectele, cazurile, evenimentele, acţiunile, faptele investigate.
Metodologia cercetării, care oglindeşte întregul arsenal al metodelor şi instrumentarului de investigaţie ştiinţifică propriu domeniului social-umanist în general, şi tărâmului economic în particular: studiu monografic, procedeele statistice, analiza economico-financiară, modelele economico-matematice, calculele automatizate,etc.
Baza informaţională, care înfăţişează sursele legislative, metodologice, monografice, ştiinţifice, de date statistice, informaţii financiare etc.
Valoarea investigaţiei, care reproduce competenţa teoretică şi practică ale rezultatelor obţinute, posibilităţile de aplicare a recomandărilor formulate în ştiinţa, învăţământul economic şi practica financiară, eventualitatea implementării inovaţiilor şipropunerilor de raţionalizare.
Aprobarea lucrării, care indică unde şi în ce mod au fost expuse public rezultatele cercetării. Acestea sunt a) publicaţiile în reviste de specialitate, ziare economice, articole în volume etc. şi b) comunicările în cadrul simpozioanelor ştiinţifice, cercurilor studenţeşti ştiinţifice etc. Structura lucrării, care îndrumează sugestiv în conţinutul lucrării. ( În continuare se indică denumirea fiecărui capitol cu o succintă adnotare a lui.)
10. CE REDAU CAPITOLELE?
Capitolele reprezintă trunchiul tezei şi redau conţinutul de bază al acesteia.
11. CE REPREZINTĂ CONCLUZIILE ŞI RECOMANDĂRILE?
În „Concluzii şi Recomandări” sunt succint formulate generalizările cu referinţă la tema studiată, problemele evidenţiate şi soluţiile punctate.
12. CUMSEEXPUNEMATERIALUL?
Materialul în teză se expune de la persoana întâi plural, într-un limbaj strict profesional, accesibil, explicit. Se utilizează terminologie de specialitate modernă. Propoziţiile se construiesc corect din punct de vedere gramatic. Tuturor propoziţiilor trebuie să le revină un anumit rol în elucidarea temei. Nu se admite includerea materialului fără referinţă la temă, secundar, neimportantsau care redă noţiuni didactice de manual. O deosebită atenţie necesită evitarea repetărilor, utilizării frecvente a unora şi aceloraşi cuvinte etc.Textul trebui să fie redactat fără greşeli gramaticale.
13. CUMSEPEFECTEAZĂTEXTUL?
Teza de licenţă se scrie pe hârtie albă, format A, dimensiunea 21,0 x 29,7mm, pe o singură parte a foii.Paginile tezei de licenţă au câmp: în stânga – 30mm, sus – 25mm, în dreapta – 10mm, jos – 20mm.Teza de licenţă se redactează computerizat cu utilizarea caracterelor Times New Roman, semnelor diacritice corespunzătoare font – 14pt, la 1,5 intervale. Textul se nivelează după ambele câmpuri laterale.Toate paginile tezei, inclusiv cele care conţin fotografii, figuri, anexe se numerotează în ordinea obişnuită, începând cu foaia de titlu şi terminând cu ultima pagină fără a admite lipsa acestora sau repetarea lor (gen 9a, 10.1 etc.).Numărul paginii se indică, de regulă, jos în colţul din dreapta al ei. Prima pagină se consideră foaia de titlu, nu se înscrie pe ea numărul,şi se alcătuieşte conform anexei 1.În teză nu se admit însemnări, corecţii, conturări de litere, ştersături, pete, adăugări la pagină etc.
14. CAREESTEVOLUMULTEZEI?
Volumul tezei de licenţă este de 2,5-3,0 coli de autor . Textul cuprins într-o coală de autor conţine 40 000 semne de tipar – litere, cifre, semne de punctuaţie etc. În aşa mod, o pagină, perfectată conform cerinţelor indicate mai sus, conţine 30 rânduri fiecare cu câte 72 semne sau aproximativ 2000 semne (cu excepţia intervalelor). Deci,o coală de autor va îngloba 20 pagini, iar teza de licenţă în ansamblu trebuie să se încadreze între70 şi 80 de pagini.Bibliografia şi anexele nu se includ în acest volum.Volumul tezei de masterat este de 3,0 – 3,5 coli de autor, ceia ce este echivalent cu 80 – 90 pagini.
15. ÎN CE CAZ SE APELEAZĂ LA NUMEROTĂRIINTERTEXTUALE?
Pe parcursul expunerii textului apare necesitatea de expunere a componentelor unui fenomen, de trecere în revistă a unor elemente etc. De regulă, acestea se expun fără a se numerota. La numerotare se apelează numai în cazurile de necesitate, când aceasta are importanţă atât potrivit cantităţii (Exemplu: cota are trei valori: 1) 10%; 2) 15%; 3) 22%), sau potrivit calităţii (Exemplu: Importanţa evenimentului este subliniată de trei motive: a) participanţii; b) timpul; c) locul desfăşurării.). Numerotarea poate fi făcută prin cifre arabe, separate cu paranteză; litere mari, separate prin punct sau paranteză; litere mici de asemenea separate prin punct sau paranteză.
16. CUM SE NUMEROTEAZĂ CAPITOLELE ?
Fiecarecompartiment al tezei de licenţă se numerotează. Capitolele se numerotează cu numere simple în succesiune de ordine folosindu-se, de regulă, cifrele romane. După număr se pune punct.
Exemplu: ”…Capitolul I. TAXAPEVALOAREAADĂUGATĂ –IMPOZITPROPRIUECONOMIEIDEPIAŢĂ…”
17. CUM SE PERFEFECTEAZĂ DENUMIRILE CAPITOLELOR?
Compartimentul de bază al tezei se identifică prin cuvântul “capitol”, care se începe cu literă mare, se scrie cu litere mici şi se separă de denumire cu punct. Titlurile capitolelor se scriu cu litere aldine (bold) majuscule font – 14pt, plasându-se la centru paginii fără a se încheia cu punct.
18. CUMSENUMEROTEAZĂSUBCAPITOLELE ?
Componentele capitolelor - subcapitolele – numai se numerotează, fără a se identifica rangul, cu cifre arabe, numărul fiind compus din două elemente: numărul capitolului din care face parte şi numărul de ordine a subcapitolului în cadrul capitolului respectiv, acestea separându-se între ele şi de denumire prin punct.
19. CUMSEPERFEFECTEAZĂDENUMIRILESUBCAPITOLELOR?
Denumirea subcapitolelor se scriu cu caractere majuscule, font – 12pt, aldine, plasându-se la centru paginii fără a se încheia cu punct. Exemplu:“…1.1. BAZELE TEORETICE ALE TAXA PE VALOAREA ADĂUGATĂ …”
20. CARE ESTE INTERVALUL DINTRE RÂNDURI ÎN TITLURILE CAPITOLELOR, SUBCAPITOLELOR, FIGURILOR ŞIÎN TEXTUL REFERINŢELOR ŞI LEGENDELOR?
Intervalul între rânduri în cazul capitolelor, subcapitolelor, figurilor şi în textul referinţelor şi legendelor este de 1,0.
21. DE CE ESTE NECESARĂ APELAREA LA REFERINŢE?
Cercetarea ştiinţifică se sprijină pe informaţii obiective, date precise, fapte istorice veridice, clauze juridice exacte, ideiale savanţilor expuse corect sau pe materiale care reprezintă proprietate a unor persoane fizice şi/sau juridice etc. Toate acestea sunt culese din anumite surse. În aşa mod, pentru asigurarea identităţii şi concordanţei celor expuse cu sursele lor,pentru delimitarea efortului autorului la rezultatele cercetării de la aportului altor exploratori, pentru garantarea inviolabilităţii proprietăţii intelectuale în expunerea textului se apelează la referinţe.
22. CE REPREZINTĂ REFERINŢA?
Referinţa reprezintă o informaţie, lămurire, explicaţie care îmbracă forma unei trimiteri (note) în josul paginii unui text sau la sfârşitul luice indică o carte, o revistă, un raport etc. pentru confruntare sau consultare.
23. CUMSEPERFECTEAZĂREFERINŢELE?
Există mai multe modalităţi de perfectare a referinţelor. Pentru lucrările cu caracter preponderent ştiinţific (rapoarte, studii, articole, teze de licenţă, masterat, doctorat etc.) referinţele se indică nemijlocit în text. Aceasta se face în paranteze pătrate, indicându-se prin prima cifră numărul sursei din lista generală a bibliografiei, iar prin a doua, după litera p. – numărul paginii din sursa respectivă. Spre exemplu:[5 p.12], ceea ce înseamnă că sursa o constituie lucrarea cu nr. 5 din bibliografie, iar informaţia citată se află la pagina 12.O altă modalitate, mai frecvent utilizată în monografii, manuale, broşuri etc. prevede ca referinţa să fie plasată în subsolul paginii. În acest caz în text se indică numai cifra, care înseamnă numărul de rând al referinţei de pe pagina dată. În subsol sunt date referinţele în ordinea numerotării cu indicarea deplină a sursei bibliografice şi numărul paginii în care se conţine informaţia respectivă.
24. CÂTE RFERINŢE SE RECOMANDĂ SĂ FIE ÎN TEXTUL TEZEI?
Numărul referinţelor în text nu se reglementează strict. Însă, este cert faptul că într-o cercetare ştiinţifică de profil economic ele sunt strict necesare, deoarece aceasta se sprijină pe simularea informaţiei valorice obiective. Credibilitatea unei cercetări expuse în forma tezelor de licenţiat şi masterat poate fi asigurată prin utilizarea a 20 – 25 referinţe.
25. DE CE ESTE NECESARĂ UTILIZAREA ELEMENTELOR ILUSTRATIVE?
Pentru a atribui materialului expus o diversitate expresivă, dar şi în vederea reprezentării şi simulării bazelor de date în orice lucrare cu caracter ştiinţific se folosesc elemente ilustrative.
26. CARESUNTELEMENTELEILUSTRATIVE?
În scopul maximizării efectelor instrumentelor de cercetare, expunerea materialului în teză se însoţeşte cu figuri, tabele, formule, anexe şi alte elemente ilustrative de redate a materialuluiştiinţific. Toate figurile, tabelele, formulele, anexele în teză se expun, construiesc, interpretează, numerotează în corespundere cu cerinţele STAS-urilor respective, normelor şi regulilor general acceptate.
27. CEREPREZINTĂ FIGURA ?
Figura reprezintăimaginea plastică a fenomenului redată prin desen. În textele economice figurile redau scheme, diagrame, grafice, etc. Ele se plasează din rând nou la mijlocul paginii. Sub figură se arată legenda cu explicaţiile referitor la semnele convenţionale utilizate în figură. Mai jos se indică sursa figurii sau a datelor puse la baza construcţiei ei. Şi în sfârşit, sub toate acestea, ea se identifică prin cuvântul “Fig.” cu numărul şi denumirea respectivă.
Exemplu: “… Dinamica ratei inflaţiei în perioada a.a. 1994 – 2007 în Republica Moldova este reprezentată în fig. 2.1.1.
Sursa: datele Băncii Naţionale a Moldovei.
Fig. 1.2.1. Diagramadinamicii ratei inflaţiei în perioada a.a. 1994 – 2007 în Republica Moldova.
De regulă, imediat după figură urmează comentariile; analizele, concluziile respective. Nu se admite expunerea succesivă a două figuri. Şi numai în cazul în care figura respectivă nu poate fi plasată în ordinea logică a lucrării din lipsa spaţiului, se admite amplasarea ei imediat pe următoarea pagină.Nu poate fi inclusă în lucrare vre-o figură, la care să nu fie referinţă în text.
28. CUM SE NUMEROTEAZĂ FIGURA?
Numerotarea figurilor se face cu un număr compus din câteva cifre care indică: prima – numărul capitolului, a doua – numărul subcapitolului, a treia – numărul de ordine a figurii din cadrul subcapitolului respectiv. Spre exemplu,figura cu numărul 2.3.4 este cea de a patra figură din subcapitolul trei al capitolului doi. Dacă lucrarea are şi alte compartimente (secţiuni, puncte, subpuncte), ele de asemenea se regăsesc în numărul figurii.
29. CÂTE FIGURI SE RECOMANDĂ SĂ CUPRINDĂ TEXTUL TEZEI?
Numărul figurilor în text nu se reglementează strict. Însă, în vederea fortificării laturii ilustrative a tezei şi sporii gradului de accesibilitate la înţelegerea metodelor de cercetare şi ideilor expuse se recomandă ca tezele de licenţă şi masterat să înglobeze 6 – 8 figuri.
30. CEREPREZINTĂTABELUL?
Tabelul reprezintă o foaie cuprinzând nume, cifre şi date, introdu-se în rubrici cu semnificaţii amănunţite, pentru a servi unui scop; o serie de valori numerice obţinute prin calcul, prin observaţii sau experienţe, aranjate într-o anumită ordine, în şiruri şi coloane, pentru uşurarea unor calcule sau pentru obţinerea unor clasificări.
31. CUMSECONSTRUIEŞTE TABELUL?
El se construieşte în limitele din stânga şi dreapta a scrierii, se aşează separat în text. Liniile exterioare ale lui sunt executate cu “bold”.Fiecare tabel se identifică prin cuvântul “Tabelul” cu numărul respectiv. Acestea se situează nemijlocit deasupra tabelului în partea dreaptă.Tabelele complexe care conţin ample informaţii se intitulează. Titlul trebuie să fie concis, sugestiv şi să reflecte conţinutul tabelului. El se scrie cu litere majuscule, “bold”, mărimea 10, aşezându-se la mijlocul paginii. În interiorul tabelului literele şi cifrele se expun şi evidenţiază variind cu mărimea, “bold”, înclinaţia în aşa mod, ca materialul să fie cât mai ilustrativ şi mai uşor de sesizat. În text referinţa la tabel se face cu indicarea numărului lui.
Exemplu: “Evoluţia indicatorilor macroeconomici în Republica Moldova în perioada analizată este reflectată în tabelul 1.1.1.
DINAMICAPRODUSULUI I NTERNBRUT, DATORIEI EXTERNE, EXPORTULUI ŞI IMPORTULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVAÎNPERIOADA 2000 – 2004 (mln. lei)
Tabelul 1.1.1

INDICATORII ANII
2000 2001 2002 2003 2004
PRODUSUL INTERN BRUT
DATORIA EXTERNĂ
EXPORTUL
IMPORTUL
Sursa: [ 50, p. 34,37,40]
Tabelele simple, care conţin informaţii puţine, unilaterale şi sunt folosite numai în scopul obţinerii elocvenţei materialului expus, se întocmesc în aceleaşi condiţii. Însă referinţa la aceste tabele în textă poate fi nemijlocită, şi ca urmare, ele nu au denumire.
Exemplu: “În prezent nivelul cotelor impozitului pe venitul persoanelor fizice în Republica Moldova este următorul:
Tabelul 2.3.4

MĂRIMEAVENITULUIMPOZABIL COTADE IMPUNERE
Sursa: [ 4, p. 5]“
Ca şi în cazul figurilor, imediat după tabel urmează comentariile, analizele, concluziile respective. Nu se admite plasarea succesivă a două tabele, trecerea unei părţi a tabelului de pe o pagină pe alta (aceasta se admite numai în tabelele din anexe).Ca excepţie, în cazul în care nu este suficient spaţiu pentru tabel, se admite transferarea lui pe pagina următoare.Tabelele se numerotează în aceiaşi ordine ca şi figurile.Nu pot fi incluse în lucrare vre-un tabel,care să nu fie comentat în text.

32. CÂTE TABELESE RECOMANDĂ SĂ SE REGĂSEASCĂ ÎN TEXTUL TEZEI?

Numărul tabelelor în text nu se reglementează strict. Evident este necesarul tabelelor cu date iniţiale , dar şi cu dare rezultate în urma simulării informaţiei cantitative. În aşa mod, în vederea asigurării unei baze cifrice suficiente, tezele de licenţă şi masterat trebuie să conţină 4 – 6 tabele de diferită complexitate.

33. CEREPREZINTĂFORMULELE?

Formulele reprezintăenunţ precis al regulii de urmat pentru efectuarea unei anumite operaţii; expresie precisă, generală şi invariabilă a unei idei, a unei relaţii, a unei legi, etc.; relaţie alcătuită din litere şi semne matematice, constituind o identitate în care unul dintre membri este considerat ca expresie a celuilalt sau de regulă de urmat pentru a calcula valoarea celuilalt.

34. CUMSEEXPUN FORMULELE?

Formulele se expun din rând nou la mijlocul paginii. Ele se scriu, de regulă, cu simboluri latine şi greceşti general recunoscute sau tradiţional folosite la/pentru identificarea indicatorilor economici respectivi. Sub formulă se prezintă semnificaţia fiecărui simbol prin nominalizarea completă a indicatorului economic respectiv şi indicarea unităţii de măsură a lui. În caz de necesitate se indică şi sursa bibliografică a referinţei.În rând cu formula, la marginea din dreapta a textului, se indică numărul ei în paranteze rotunde, care se formează analogic stilului numărului figurilor şi tabelelor.
Exemplu: “… Rentabilitatea producţiei se calculează conform formulei:

( 1.2.3)

în care:
R – rentabilitatea, %;
P – profitul, lei;
C – costul, lei.”

Pot fi utilizate şi alte stilul de expunere.

Exemplu: “Rentabilitatea producţiei (R) se calculează prin raportarea profitului (P) la cost (C) şi se exprimă în procente:
( 1.2.3)
În acest caz nu se indică separat semnificaţiile simbolurilor.

35. CÂTE FORMULESE RECOMANDĂ PENTRU PREZENTAREÎN TEXTUL TEZEI?
Numărul formulelorîn text nu se reglementează strict. Totodată, utilizarea procedeelor matematice într-o investigaţie economică este o axiomă. În vederea configurării cât mai explicite a tehnicilor de calcul, tezele de licenţă şi masterat trebuie să conţină 3 – 5 formule de diferită complexitate.
36. CEREPREZINTĂ ANEXALA TEZĂ?
Anexa reprezintă cea ce este alăturat sau alipit ca element secundar sau dependent, pe lângă ceva mai important; material suplimentar care dezvoltă sau lămureşte un text.În anexele la teză, de regulă,îşi găseşte reflecţie materialul utilizat în cercetare, însă folosit în rolul de argumentare, fundamentare, ilustrare sau în altă funcţie secundară, dar necesară în lucrare. Anexe pot fi: acte sau extrase din acte normative, instructive, statistice etc., figuri sau diagrame, grafice, scheme, documente contabile, financiare, bancare, contracte etc.Pentru fiecare anexă trebuie să existe referinţa respectivă în textul de bază a lucrării.Volumul anexei poate fi diferit – de la o pagină până la câteva. Fiecare anexă are propria denumire şi propriul număr. Numărul este simplu, se conferă de rând începând cu unu. Figurile, tabelele, formulele din anexă, dacă sunt mai multe de asemenea se numerotează prin număr simplu începând cu unu în fiecare anexă.
37. DE CÂTE ANEXETREBUIE SĂ FIE ÎNSOŢITĂTEZA?
Numărul anexelorla teză nu se reglementează strict. Concomitent, graţie volumului însemnat de informaţii cu caracter valoric, juridic, ştiinţific etc. existentîn prezent,folosirea anexelor într-o investigaţie economică a devenit regulă. În vederea extinderii şi consolidării informaţionale a lucrării, tezele de licenţă şi masterat trebuie să fie însoţite de 2 şi mai multe anexe de diferit caracter.
38. CUMSEPERFECTEAZĂBIBLIOGRAFIA ?
Bibliografia include lista tuturor documentelor, surselor literare şi informaţionale utilizate în cadrul efectuării lucrărilor de cercetare pe tema tezei de licenţă. Lista bibliografiei se inserează într-o listă cu divizare pe compartimente. Una din variantele posibile pentru gruparea surselor bibliografice poate fi următoarea:I. Acte normative şi reglementorii:-acte internaţionale (declaraţii, decizii ale ONU, convenţii et.);-acte normative naţionale (Constituţia, Legi, Hotărâri ale Parlamentului, Decrete ale Preşedintelui, Hotărâri ale Guvernului);-Regulamente, instrucţiuni etc.II. Lucrări ştiinţifice:-lucrări ştiinţifice (publicate în formă de volume (monografii, manuale), în volume, în reviste, în ziare, în ediţii speciale etc.);-publicaţiide informare.III. Surse statistice şi de date:-anuare statistice;- rapoarte anuale;- dări de seamă etc. Actele normative internaţionale, actele normative naţionale, actele reglamentorii şi sursele statistice şi de date se aşează pe categorii succesiv superiorităţii ierarhice a organului care le-a emis, iar în cadrul fiecărei categorii -în ordine cronologică.Lucrările ştiinţifice şi de informare de asemenea se grupează, însă în acest caz - în funcţie de limba publicaţiei, iar în interiorul grupului – în ordine alfabetică a numelor autorilor ( în cazul în care lucrarea este elaborată de un colectiv de autori ea se include în listăcomună potrivit literei iniţiale a denumirii ei).
39. CUM SE ÎNSEREAZĂ DATELE BIBLIOGRAFICE?
Înserarea datelor bibliografice se efectuează în corespundere cu Standardele naţionale referitoare la biblioteconomie, informare, documentare.Descrierea bibliograficăa documentelor şi lucrărilor se face în corespundere cu STAS 12629/1 – 88 “Descrierea bibliografică documentelor. Schema generală”.

Exemplu de descriere a actelor normative naţionale:
„... 3. Legea cu privire la fondurile nestatale de pensii. Nr. 329-XIV din 3 august 1999 // Monitorul oficial. –1999. – Nr. 87-89....”
Exemplu de descriere a volumelor:
„... 20.Finanţe publice / coord.prof. univ.dr. Iulian VĂCĂREL.-Bucureşti: Ed. Didactică şi Pedagogică, R.A., 2001.- 757 p....25. Stratulat, Oleg. Cheltuielile publice pentru securitatea socială. – Chişinău: INEI, 2001. –106p...”

Exemplu de descriere a publicaţiilor în volume:
„ ... 23. Piaţa hârtiilor de valoare şi felurile lor / O. Stratulat, V.Valeico, P.Petruşin, N.Surdu // Băncile în relaţiile economie de piaţă. Partea I. –Chişinău: Editura GOLVO, 1994. –P. 85-96....
26. Stratulat, Oleg. Bazele constituţionale ale mecanismului financiar public // Analele ştiinţifice ale Universităţii Libere Internaţionale din Moldova. Seria Economie. – Chişinău: Centrul editorial ULIM, 2001. –P. 31-35....”

Exemplu de descriere a articolelor publicate în reviste:
„..27. Stratulat, Oleg; Fotescu, Stanislav. Politica internaţionalizării asigurărilor // Moldova şi lumea. –2001. –Nr. 6. –P.12....”

Exemplu de descriere a articolelor publicate în ziare:
„... 28. Stratulat, Oleg. Sistemul de asigurări actual: în Republica Moldova s-a conturat un mecanism de asigurări modern, dar care necesită perfecţionare şi definitivare // Mesagerul. –2000. –23 mai....”

40. CÂTEDENUMIRITREBUIE SĂ ÎNGLOBEZE LISTA BIBLIOGRAFIEI?

Având în vedere complexitatea investigaţiei, lista bibliografiei care însoţeşte teza de licenţătrebuie să includă peste 40 denumiri, iar cea care însoţeşte teza de masterat – peste 60 de titluri.

41. CUM TREBUIE SĂ FIE IMPRIMAREA TEZEI?

Imprimarea tezei pe hârtie trebuie să fie calitativă (literele, semnele, formulele, figurile trebuie să aibă aceeaşi intensitate pe parcursul rândului, paginii, lucrării în ansamblu, indicii formulelorsă fie clar vizibili). Tipărirea tezei trebuie făcută la imprimanta laser.

42. CUMSEEVALUIAZĂ TEZA DECĂTRECOORDONATORULŞTIINŢIFIC ?

Coordonatorul ştiinţific îşi expune opinia privind valoarea tezei printr-un referat, perfectat în corespundere cu cerinţele expuse în anexa 4. Referatul se elaborează de coordonatorul ştiinţific şi reprezintă o dare de seamă asupra tezei de licenţă şi activităţii de coordonare, o aprecierea a nivelului lucrării şi a activităţii de cercetare a autorului ei.În raport îşi găsesc reflecţie următoarele subiecte:-aprecierea actualităţii temei;-argumentarea motivelor alegerii temei respective;-expunerea succintă a conţinutului lucrării;-evidenţierea aspectelor de interes sporit;-atenţionarea asupra laturilor slabe;-aprecierea perfectării tezei;-estimarea valorii teoretice şi practice a concluziilor şi recomandărilor;-aprecierea atitudinii autorului faţă de cercetare;-evaluarea generală etc.

43. CUMSEFACEEVALUIAZĂINDEPENDENTĂATEZEI ?

Evaluarea independentă a tezei se face de un recenzent , numit de catedră, printr-un aviz alcătuit potrivit cerinţelor expuse în anexa 5.Avizul se elaborează de un specialist recunoscut în domeniul respectiv, de regulă, cu grad ştiinţific şi reprezintă părerea, aprecierea competentă emisă de cineva (din afară) asupra problemei aflate în dezbatere.În aviz îşi găsesc reflecţie următoarele subiecte:-actualitatea temei;-conţinutului lucrării;-logica expunerii materialului;-perfectarea tezei;-valoarea teoretică şi practică a lucrării;-laturile slabe;-evaluarea generală;-recomandarea privind conferirea gradului de licenţiat.

Anexa 1




CERERE





Anexa 2

MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI TINERETULUI AL REPUBLICII MOLDOVA
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN MOLDOVA
FACULTATEAFINANŢE
CATEDRA „BĂNCI ŞI ACTIVITATE BANCARĂ”


VASILE Grigore
POLITICA MONETARĂ
ÎNCONDIŢIILEDEINSTABILITATE
MACROECONOMICĂ

TEZĂ DE LICENŢĂ

la specialitatea 364.1„Finanţe şi Bănci”

Coordonator ştiinţific:
prof. univ. dr. OlegSTRATULAT
___________________
Elaborată de studentul gr. FB-25zi/f.r.
Grigore VASILE
___________________
Chişinău,2008




Anexa 3

MINISTERUL EDUCAŢIEI ŞI TINERETULUI AL REPUBLICII MOLDOVA
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN MOLDOVA
FACULTATEAFINANŢE
CATEDRA „BĂNCI ŞI ACTIVITATE BANCARĂ”


VASILE Grigore
POLITICA MONETARĂ
ÎNCONDIŢIILEDEINSTABILITATE
MACROECONOMICĂ
TEZĂ DE LICENŢĂ
la specialitatea 1808„Bănci şi Burse de Valori”

Coordonator ştiinţific:
prof. univ. dr. OlegSTRATULAT
___________________
Elaborată de studentul gr. BBV-235zi/f.r.
Grigore VASILE
___________________


Chişinău,2008






Anexa 4


C U P R I N S

Introducere……………………...……………………………………….3

Capitolul I. ASPECTE TEORETICE PRIVIND POLITICA MONETARĂ..10
1.1. Bazele teoretice ale politicii monetare…………..................….…..10
1.2. Instrumentele politicii monetare………………........................…...20
1.3. Efectele politicii monetare………………….............……………….25

Capitolul II. POLITICA MONETARĂ ÎN R. MOLDOVA……..………...30
2.1. Cadrul reglamentoriu al politicii monetare....…………………….35
2.3. Politica monetară la diferite etape ale evoluţiei economice………40
2.4. Evaluarea efectelor politicii monetare…...……………..……….... 45

Capitolul III. AJUSTARE POLITICII MONETARE LA OBIECTIVUL CREŞTERE ECONOMICĂ.................................................50

3.1.Analiza comparativă a tipurilor de politică monetară stimulatorie..........................................................................................55
3.2. Fundamentare acţiunilor de politică monetară stimulatorie….…60
3.3.Evaluări preliminare ale efectelor politicii monetare proiectate....65
Concluzii şi recomandări………………………………………………70
Bibliografie………………………………………………………………...……….75
Anexe……………..……………………………………………………….…...…...80



 



Anexa 5

REFERAT

la teza de licenţă cu tema “_________________________________________________________________ ____________________-_______” elaborată de __________________________pentru conferirea gradului de licenţiat în economie, specialitatea 1805- Finanţe

Referatul se elaborează de coordonatorul ştiinţific şi reprezintă o dare de seamă asupra tezei de licenţă şi activităţii de coordonare, o aprecierea a nivelului lucrării şi a activităţii de cercetare a autorului ei.În raport îşi găsesc reflecţie următoarele subiecte:-aprecierea actualităţii temei;-argumentarea motivelor alegerii temei respective;-expunerea succintă a conţinutului lucrării;-evidenţierea aspectelor de interes sporit;-atenţionarea asupra laturilor slabe;-aprecierea perfectării tezei;-estimarea valorii teoretice şi practice a concluziilor şi recomandărilor;-aprecierea atitudinii autorului faţă de cercetare;-evaluarea generală etc. Coordonatorul ştiinţific(funcţia, instituţia, titlul, gradul ştiinţific) Data Semnătura


 



Anexa 6

AVIZ

la teza de licenţă tema “_________________________________________________________________ ___________________________” elaborată de __________________________pentru conferirea gradului de licenţiat în economie, specialitatea 1805- Finanţe

Avizul se elaborează de un specialist recunoscut în domeniul respectiv, de regulă, cu grad ştiinţific şi reprezintă părerea, aprecierea competentă emisă de cineva (din afară) asupra problemei aflate în dezbatere.În aviz îşi găsesc reflecţie următoarele subiecte:-actualitatea temei;-conţinutului lucrării;-logica expunerii materialului;-perfectarea tezei;-valoarea teoretică şi practică a lucrării;-laturile slabe;-evaluarea generală;-recomandarea privind conferirea gradului de licenţiat. Autorul avizului(funcţia, instituţia, titlul, gradul ştiinţific) Data Semnătura(Autentificarea semnăturii)