Conform
“Legii privind Administraţia publică locală” din noiembrie 1998
administraţia publică este forma de organizare şi executare nemijlocită a
puterii executive a statului, factor esenţial de care depinde în mare
parte exercitarea rolului statului în organizarea şi conducerea
societăţii.
Conţinutul administraţiei publice este determinat de două categorii de activităţi: 1)activităţi cu caracter de dispoziţie; 2)activităţi cu caracter prestatal (de a presta servicii publice). În baza structurii administraţiei publice stau două criterii: 1)teritorial; 2)funcţional. Aceste două criterii ale sistemului administrativ se completează reciproc. Structura funcţională a sistemului administraţiei publice este inseparabil legată de structura teritorială a acestuia, deoarece existenţa sa este de neconceput fără o bună organizare teritorială a statului. Procedând la organizarea administraţiei publice prin Constituţie şi legi, statul stabileşte, pe de o parte, organizarea administrativă a teritoriului, iar pe de altă parte, determină funcţiile autorităţilor publice în aceste unităţi administrativ-teritoriale.
Conţinutul administraţiei publice este determinat de două categorii de activităţi: 1)activităţi cu caracter de dispoziţie; 2)activităţi cu caracter prestatal (de a presta servicii publice). În baza structurii administraţiei publice stau două criterii: 1)teritorial; 2)funcţional. Aceste două criterii ale sistemului administrativ se completează reciproc. Structura funcţională a sistemului administraţiei publice este inseparabil legată de structura teritorială a acestuia, deoarece existenţa sa este de neconceput fără o bună organizare teritorială a statului. Procedând la organizarea administraţiei publice prin Constituţie şi legi, statul stabileşte, pe de o parte, organizarea administrativă a teritoriului, iar pe de altă parte, determină funcţiile autorităţilor publice în aceste unităţi administrativ-teritoriale.
Pornind
de la aceste criterii, administraţia publică poate fi împărţită în
administraţie publică centrală şi administraţie publică locală, în
administraţie publică generală şi administraţie specializată (anexa nr.
1).
Administraţia
publică centrală, conform art.1 din Legea privind Administraţia publică
locală, este totalitatea autorităţilor de specialitate ale
administraţiei publice pentru satisfacerea, sub conducerea Guvernului, a
intereselor generale ale societăţii la nivelul întregii ţări.
Administraţia
publică centrală este realizată de autorităţile puterii executive cu
competente generale, în primul rând de Guvern şi Şeful statului, în
măsura în care ele exercită funcţii administrative, de rând cu cele
publice, şi de administraţie publică centrală de specialitate. Aceasta
se compune din administraţie ministerială, departamentală şi alte organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale organizate în
subordonarea Guvernului şi conduse de el.
Preşedintele
Republicii Moldova, potrivit art. 77 p.2 al Constituţiei R. Moldova,
“reprezintă statul şi este garantul suveranităţii, independenţei
naţionale, al unităţii şi integrităţii teritoriale a ţării.” Pornind de
la aceste prevederi constituţionale, putem contura două funcţii
prezidenţiale: funcţia de reprezentare şi funcţia de garant al statului
şi al Constituţiei. Ca şef al statului, Preşedintele e chemat să asigure
buna funcţionare a tuturor ramurilor puterii de stat: legislativă,
executivă şi judecătorească. Iată de ce, în realizarea funcţionării
sale, Preşedintele Republicii Moldova îndeplineşte un şir de atribuţii
în raporturile cu celelalte autorităţi publice.
Din
acest punct de vedere deosebim atribuţii prezidenţiale exercitate în
raporturile cu Parlamentul şi atribuţii prezidenţiale exercitate în
raporturile cu autorităţile judiciare. Un rol aparte ocupă atribuţiile
Preşedintelui Republicii Moldova în sfera puterii executive, în special
în raporturile cu Guvernul, cu autorităţile administraţiei publice
centrale de specialitate şi autorităţile administraţiei publice locale.
Preşedintele
Republicii Moldova este secundat în activitatea sa de un aparat de
funcţionari dirijat de conducătorul administraţiei prezidenţiale care se
află în subordine directă Preşedintelui. Structura aparatului
prezidenţial şi resursele financiare ale lui se aprobă la propunerea
Preşedintelui de către Parlament.
În
sistemul autorităţilor publice centrale Guvernul ocupă un rol deosebit.
Lui îi revine, în conformitate cu principiul separaţiei puterilor în
stat, alături de şeful statului, puterea executivă. Reprezentând puterea
executivă, Guvernul îndeplineşte două funcţii principale: asigură
realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită
conducerea generală a administraţiei publice.
În
conformitate cu art.97 al Constituţiei Republicii Moldova, Legea
privind administrarea publică locală Guvernul este alcătuit din
Prim-ministru, prim-viceprim ministru, viceprim-ministru, miniştri şi
membri stabilişi prin lege organică.
Activitatea
Guvernului se organizează în corespundere cu cerinţele republicii
Moldova, legii cu privire la Guvern, Regulamentului Guvernului
Republicii Moldova.
În
exerciţiul funcţiunii Guvernul se conduce de Programul sau de
activitatea pentru perioada de guvernare, acceptat de Parlament. Cel
puţin o dată pe an Guvernul ţine în faţa Parlamentului o dare de seamă
amplă despre activitatea sa.
Guvernul
îşi exercită funcţiile sale aflându-se în şedinţe cu participarea
tuturor membrilor săi. La şedinţa Guvernului se discută probleme majore
de interes statal, care privesc desfăşurarea politicii social-economice
şi politice a statului, prevăzute de programul de guvernare. Prin
programul său de activitate, el propune Parlamentului direcţiile
politicii interne şi externe. Acesta este rolul său politic. Dar, în
strânsă legătură cu acest rol, apare şi poziţia Guvernului de autoritate
publică centrală, de competenţă generală a administraţiei publice. În
virtutea acestui rol, Guvernul desfăşoară o activitate executivă,
principalul său atribut fiind organizarea executării legilor de către
autorităţile administraţiei publice.
Guvernul
este asigurat în rezolvarea atribuţiilor sale de către Cancelaria de
Stat, care este condusă de Ministrul de Stat, aflat la rândul său în
subordonare directă prim-ministrului.
Structura
Cancelariei de Stat este stabilită de Guvern. În baza programului de
activitate a Guvernului şi la propunerea miniştrilor, ministerelor,
departamentelor, comisiilor departamentale, a altor organe ale
administraţiei publice, Cancelaria de Stat întocmeşte lista chestiunilor
principale care urmează să fie examinate de către Guvern şi exercită
controlul asupra îndeplinirii deciziilor adoptate de Guvern.
Administraţia
publică centrală este compusă în afară de autorităţile publice cu
competenţă generală de administraţiile ministeriale şi neministeriale de
specialitate. Autorităţile administraţiei publice centrale de
specialităţile, spre deosebire de cele cu competenţe generale, sunt în
putere să exercite atribuţii numai într-un anumit domeniu sau ramură de
activitate. Din acestea fac parte ministerele, alte organe centrale de
specialitate, precum şi ramificările teritoriale ale acestora. Organul
central al administraţiei publice de specialitate este o aşa autoritate,
care, fiind o parte componentă a aparatului de stat, are competenţă,
structură, dimensiuni teritoriale, se formează în ordinea stabilită de
lege, foloseşte anumite metode de activitate, este împuternicit cu
dreptul de a efectua din numele statului o activitate economică,
social-culturală, politico-administrativă.
Ministerul
este un organ central de specialitate al statului, înfiinţat şi
organizat în condiţiile legii, pentru a traduce în viaţă politica
Guvernului, hotărârile şi dispoziţiile lui într-un anumit domeniu de
activitate. În această calitate, ministerul este o autoritate a
administraţiei publice centrale de specialitate condus de Guvern.
Practica
administrativă contemporană demonstrează că administraţia ministerială
trebuie să fie flexibilă la sarcinile care pot fi amplificate de mediul
social în care funcţionează Republica Moldova. Conform Decretului
Preşedintelui Republicii Moldova activează 15 ministere şi 9
departamente.
Conducerea
administraţiei ministeriale este înfăptuită de ministru. Ministrul are o
funcţie dublă: în calitate de membru al Guvernului el îndeplineşte o
funcţie politică, iar în calitate de conducător al ministerului,
îndeplineşte funcţie administrativă. Structura ministerelor depinde de
complexitatea, importanţa şi specificul activităţii fiecăruia.
Din
studiul acestor normative de organizare şi funcţionare a ministerelor,
rezultă că structura organizatorică este prezentată ca o anexă la actul
de înfiinţare. Ea cuprinde următoarele subdiviziuni:
- departamentul;
- direcţii generale;
- direcţii;
- secţii.
Departamentul reprezintă o subdiviziune a unui minister care desfăşoară o activitate strictă de specialitate, de natura celei care constituie obiectul de activitate a ministerului din care face parte.
Direcţia generală
este un compartiment din structura ministerelor, departamentelor din
cadrul ministerelor care desfăşoară activitatea cu privire la un domeniu
funcţional distinct, în măsura în care importanţa acestor activităţi
impune o astfel de structură organizatorică.
Direcţia este
un compartiment organizatoric în structura ministerelor,
departamentelor din cadrul ministerelor, direcţiilor generale care
coordonează activitatea a două sau mai multe secţii cu atribuţii
independente.
Secţia
este un compartiment organizatoric în structura direcţiei care
îndeplineşte activităţi ce necesită o conducere unitară. În cadrul
secţiei ce organizează funcţii administrative independente, subordonate
şefului de secţie.
Cel de-al doilea component al autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate sunt departamentele de pe lângă Guvern.
Posibilitatea creării unor astfel de organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale în afara ministerelor sunt prevăzute de
art. 107 (2) al Constituţiei Republicii Moldova.[5]
Norma constituţională cum este şi firesc, admite posibilitatea creării
unor astfel de autorităţi administrative fără a preciza care sunt.
Departamentele ca autoritate a administraţiei publice centrale de
specialitate sunt formate de Guvernul Republicii Moldova, sunt conduse
de directori generali numiţi în funcţie de către Guvern. Ei exercită
numai funcţii administrative.
Structura
departamentelor, ca şi a ministerelor, este stabilită de către Guvern,
care aprobă numărul personalului scriptic şi mărimea fondului de
retribuire a muncii. Actualmente în Republica Moldova pe lângă Guvern
funcţionează nouă departamente.
Al
treilea compartiment al autorităţilor administraţiei publice de
specialitate îl alcătuiesc diferite servicii de stat, asociaţii,
concerne, companii, consilii, inspectorate, comisii care nu intră în
primele categorii de autorităţi.
Aceste
autorităţi, având o anumită autonomie în activitatea lor, nu pot face,
tot odată, abstracţie de activitatea Guvernului, nu pot activa fără a
ţine seama ce s-a decis la acest nivel; aceste autorităţi nu pot acţiona
în contradicţie cu hotărârile şi dispoziţiile Guvernului.
Fiecare
dintre aceste organe ale administraţiei publice centrale enumerate mai
sus exercită anumite atribuţii concrete în dependenţă de locul pe care
îl ocupă în acest sistem. Fiind prin natura lor organe ale puterii
executive, ele îndeplinesc funcţii de organizare şi dirijare, executare
şi dispoziţie. Această activitate se efectuează în baza şi în scopul
executării legilor şi are ca obiectiv asigurarea funcţionării puterii de
stat.
La
dispoziţia acestor organe sunt atât resursele materiale, financiare,
potenţialul uman, cât şi resursele informaţionale. De aceea problema
organizării activităţii autorităţilor date este problema-cheie în
asigurarea funcţionării statalităţii.